14.06.2019
Aká je vízia ŽSR v oblasti budúcnosti železničnej dopravy v hlavnom meste? – napríklad primátor Matúš Vallo aj predseda BSK Juraj Droba sa v minulosti vyjadrovali v prospech obnovy stanice Filiálka. Definitívnu mieru efektívnosti mala však určiť práve spomínaná štúdia. Je revitalizácia Filiálky preferovaným riešením aj z pohľadu ŽSR, alebo sa prikláňate k inej alternatíve? (napríklad druhá alternatíva, ktorá počíta s rozložením staníc na diaľkovú a regionálne vychádza podľa štúdie lacnejšie s vyššou návratnosťou). Do akej miery bude určujúca cena/návratnosť a aké iné faktory pri rozhodovaní o konkrétnom riešení zavážia?
Platí, že ŽSR nepreferujú jednu konkrétnu alternatívu. Preferujeme také riešenia, ktoré majú najväčší prínos v oblasti zvýšenia bezpečnosti a zrýchlenia dopravy, zlepšenia komfortu pre cestujúcich a obyvateľov hlavného mesta a jeho okolia.
Je už možné povedať, do akej miery a budú železnice podieľať na spolufinancovaní výsledného riešenia?
V tomto štádiu je predčasné hovoriť o konkrétnych spôsoboch financovania či spolufinancovania.
V akom štádiu sú rokovania medzi mestom, krajom, ministerstvom a železnicami? – je možné odhadnúť, kedy by mohlo byť známe definitívne rozhodnutie o budúcnosti železničnej dopravy v Bratislave? – kedy by podľa Vás mohlo byť známe konečné rozhodnutie o budúcnosti železničnej dopravy v Bratislave?
ŽSR už uskutočnili prvé kroky. V rámci interných procesov, aj v komunikácií s externými autoritami. Ide o časovo a finančne náročné počiny, no napriek tomu, prvé výsledky by mali byť viditeľné už v priebehu roka 2020. Čo je potrebné zdôrazniť, cieľom ŽSR - manažéra železničnej infraštruktúry na Slovensku - je predovšetkým úprava jej najkritickejších častí. A to najmä revitalizácia bratislavskej hlavnej stanice a budovanie nových prestupných zastávok vlak - MHD. Ide o investičné akcie, ktorých realizácia bude mať pozitívny dopad na obyvateľov Bratislavy a aj celého Slovenska.
Aké sú priority ŽSR v rámci spomínanej revitalizácie – aké zmeny Hlavnú stanicu čakajú, aby vyhovovala dlhodobým požiadavkám? – odborníci stanicu kritizujú aj pre zatočenie koľajiska, krátke nástupištia – sú toto výčitky, ktoré považujete za relevantné?
Tieto názory považujeme za relevatné. V rámci revitalizácie počítame s narovnávnaním koľajiska tak, aby sme mohli zvýšiť rýchlosť vlakov a predĺžiť nástupištia.
Do akej miery plánujete do revitalizácie Hlavnej stanice zapojiť mesto? – predsa len Predstaničné námestie patrí mestu, je predpoklad, že by revitalizácia zahŕňala zmeny aj v tej časti? Prebiehajú už s mestom rokovania?
S mestom prebiehajú rokovania o spolupráci pri revitalizácii hlavnej stanice a predstaničného námestia. Po ich ukončení budeme verejnosť informovať.