21.05.2019
Pripravujeme publicistickú reportáž, ktorej cieľom je informovať obyvateľov mesta Levice o zmenách súvisiacich s pripravovanou rekonštrukciou nadjazdu v Leviciach. /za ŽSR otvorenie rámp, starých prechodov ich označenie prípadne zmeny cestovných poriadkov, grafikonov a iné informácie, ktoré by z Vašej strany boli prospešné pre našich divákov/.
Stavba „ŽST Levice obnova výhybiek a zabezpečovacie zariadenie“ je síce už projekčne pripravená, ale podľa našich informácií nie je dokončené majetkovo - právne vysporiadanie a určite nebude začatá v roku 2019. Priecestie v km 0,490 je trvalo uzatvorené a je možné jednorazovo otvoriť na požiadanie armády pre prejazd ťažkej vojenskej techniky. V žiadnom prípade však technicky nie je možné zabezpečiť otváranie existujúceho mechanického priecestného zabezpečovacieho zariadenia pre jazdu všetkých vlakov. V prípade reálnej požiadavky na sprevádzkovanie priecestia pre bežnú cestnú dopravu by bolo potrebné riešiť nasledovné záležitosti:
- Vykonať verejnoprávne konanie na zmenu zabezpečenia priecestia na dočasný stav počas rekonštrukcie nadjazdu za účasti Ministerstva dopravy a výstavby SR, mesta Levice, dopravného inšpektorátu a ŽSR.
- Spracovať PD na dočasné PZZ s predpokladaným ovládaním dozorcom výhybiek v žst. Levice
- Zdemontovať staré mechanické PZZ
- Vybudovať dočasné PZZ v zmysle vypracovanej a schválenej dokumentácie
- Vykonať výmenu priecestnej konštrukcie za typ vyhovujúci prejazdu cestných vozidiel, vrátane úprav nájazdov na priecestie a úprav priestorového usporiadania cestnej komunikácie.
Napriek týmto opatreniam treba upozorniť na obmedzenia, ktoré by takéto dočasné riešenie prinieslo: Šírkové usporiadanie jestvujúcej cestnej komunikácie by pravdepodobne neumožnilo obojsmernú premávku (konečné vyjadrenie a prípadné obmedzenia by musel stanoviť zodpovedný projektant), priecestie by bolo nevyhnutne pri každej jazde vlaku uzatvárané na dobu cca 10- 15 minút, došlo by k neúnosnej záťaži obyvateľov v okolí priecestia. Okrem toho by si stavba vyžiadala vysoké stavebné náklady, ktoré by ŽSR rozhodne nemohli znášať.
Pre doplnenie ešte uvádzame, že počas opravy nadjazdu bude medzi výhybkami č. 1 a č. 5 odstránený železničný zvršok, nakoľko tam bude umiestnená konštrukcia podpery nadjazdu typu PIŽMO. Uvedená úprava bude mať vplyv na zníženie počtu perónov pre odchody vlakov smer Zvolen, ktoré však nebudú mať vplyv na meškanie vlakov, mimo prác v rámci výlukovej činnosti. Oprava piliera by mala trvať približne 2 mesiace - predbežný termín je júl-august. Počas týchto prác bude taktiež zrušené zariadenie na ovládanie spomínaného priecestia v km 0,490- zrušenie drôtovodov pri pilieri.
Rozsah požadovaných výluk vzhľadom na technologické postupy rekonštrukcie nadjazdu zatiaľ nebol predložený, preto nie je možné vyjadriť sa k počtu a rozsahu výluk a obmedzeniu osobnej dopravy.