Oficiálna web stránka Železnice Slovenskej republiky
[Zobrazuje sa alternatívna textová, blind friendly verzia stránky] Prejsť na grafickú verziu.


Titulok: ŽSR sa venujú štúdií elektrifikácie a optimalizácie trate Leopoldov - Nitra - Šurany

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na hlavné menu. Iné možnosti: Prejdi na Hlavné sekcie; Vyhľadávanie; Kontakty ŽSR; Pätičku stránky.


17.04.2019

 

1.      Uvažuje sa v súčasnosti nad železničným napojením Nitry na Trnovec nad Váhom? 

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) ako správca železničnej infraštruktúry v súčasnosti zabezpečujú spracovanie štúdie realizovateľnosti pre výstavbu železničnej trate Nitra – Trnovec nad Váhom pod názvom Aktualizácia štúdie realizovateľnosti „Elektrifikácia a optimalizácia trate Leopoldov – Nitra – Šurany“ pre variant C1 – výstavba novej trate v úseku Nitra – Trnovec nad Váhom. Ide o aktualizáciu už spracovanej technicko-ekonomickej štúdie z roku 2014, konkrétne pre variant výstavby novej trate v predmetnom úseku. ŽSR zabezpečili verejným obstarávaním dodávateľa štúdie,  s ktorým uzatvorili zmluvu účinnú od 08.09.2018. Termín dodania štúdie je do 14 kalendárnych mesiacov odo dňa nadobudnutia účinnosti zmluvy.

2.      Nitra je vraj jediné krajské mesto, ktoré nemá elektrifikované napojenie, je to pravda?

Mesto Nitra v súčasnosti leží mimo hlavných železničných koridorov a železničné trate, ktoré do Nitry ústia, nie sú elektrifikované.

3.      Ako by sa zlepšilo napojenie na Bratislavu, ak by sa prepojila Nitra s Trnovcom nad Váhom?

Výstavba novej železničnej trate zabezpečí priame vlakové spojenie krajského mesta Nitra s hlavným mestom SR Bratislavou. ZSSK ako národný dopravca v osobnej doprave predpokladá, že po dobudovaní železničnej infraštruktúry na tomto úseku bude možné očakávať nárast cestujúcich na viac ako 2 milióny cestujúcich ročne. Pre bližšie informácie je potrebné kontaktovať priamo ZSSK.

4.      V minulosti sa o tom uvažovalo, ale od úvah sa ustúpilo, prečo? Je teraz trasa potrebnejšia?

Myšlienka postaviť novú trať z Trnovca nad Váhom do Nitry vznikla ešte v 80 - tych rokoch 20. storočia. Približne v roku 1997 sa riešila opäť v súvislosti s otázkou Optimálneho vedenia vysokorýchlostných tratí na Slovensku. Téma však z titulu vysokých nákladov išla do úzadia.  Následne sa v roku 2006  táto myšlienka obnovila, keď sa hľadali možnosti nového rýchleho napojenia mesta Nitra na železničnú dopravu. Táto aktivita železníc však ostala na úrovni štátu nepovšimnutá. V súčasnosti je problematika rýchlej mobility cestujúcich medzi Nitrou a Bratislavou opäť aktuálnou témou.

5.      Koľko by toto prepojenie a výstavba trate stála? Dá sa povedať, koľko by to trvalo?

Informácie o predpokladaných nákladoch, ako aj časovom harmonograme investičného zámeru vybudovania novej železničnej trate budú známe po dodaní štúdie a následnom spracovaní príslušných stupňov projektovej dokumentácie. Štúdia má obsahovať alternatívy výstavby nového jednokoľajného a dvojkoľajného napojenia mesta Nitra do ŽST Trnovec nad Váhom pre rýchlosť do 160 a 200 km/hod. Na základe výsledne zvolenej alternatívy budú pokračovať ďalšie projekčné práce.  

6.      Čo sa týka elektrifikácie trate Leopoldov-Nitra-Šurany - v akom je toto štádiu? Čo by elektrifikácia v praxi priniesla?

Pre zámer elektrifikácie a optimalizáciu trate Leopoldov – Nitra – Šurany bola v roku 2014 spracovaná Technicko – ekonomická štúdia spolu s posúdením vplyvu tejto stavby na životné prostredie. Aktuálne je projektová príprava zastavená, avšak je otvorená možnosť v jej pokračovaní vzhľadom na investície v danom regióne.

7.      Z akých zdrojov by bola nová trať financovaná? Resp., sú na to zdroje?

Aktuálne nie je známe, z akých zdrojov by bola financovaná projektová príprava a samotná realizácia výstavby novej trate z Trnovca nad Váhom do Nitry.

9.      Koľko priamych vlakových spojov premáva denne medzi Nitrou a Bratislavou?

ŽSR v súčasnosti nedisponujú informáciou o prevádzkovaní priameho vlakového spojenia medzi mestami Nitra a Bratislava. 



Právne dokumenty