07.02.2019
Dobrý deň, posielam vám otázky týkajúce sa vodiacich pruhov pre nevidiacich v budove železničnej stanice Košice, čo pokladáme za chvályhodný počin.
- Odkedy existujú spomínané vodiace pruhy vo vestibule košickej stanice?
Program pre nevidiaciach a slabozrakých na 2. a 3. nadzemnom podlaží bol zrealizovaný pri kompletnej výmene pôvodnej dlažby. Keďže II. etapa plynule nadväzovala na I. etapu, inštalácia dlažby pre nevidiacich a slabozrakých na prízemí bola z dôvodu možného poškodenia odložená na neskoršie obdobie. Ešte je potrebné okrem vodiacich pásov osadiť križovatky a stopky. Celkovo by mala byť inštalácia ukončená do 15. februára 2019.
- Kto inicioval a kto realizoval ich osadenie?
Program pre nevidiacich a slabozrakých je pre všetky poschodia ŽST Košice predmetom projektovej dokumentácie k I. etape stavebných úprav ŽST Košice. Bol iniciovaný ŽSR a RAIL Group a. s., ktorá realizuje revitalizáciu ŽST Košice. Inštalácia dlažby pre nevidiacich a slabozrakých je v súčasnosti štandardom. Práce boli a sú realizované RAIL Group a. s. v zmysle Zmluvy o projekte revitalizácie železničnej stanice Košice.
- Máte už nejaké ohlasy zo strany verejnosti, prípadne organizácií nevidiacich?
Dňa 25. januára 2019 sme dostali elektronickú poštu od predsedu OZ Bez bariéry – Národná platforma proti bariéram, v ktorej poďakoval ŽSR k ďalšiemu z opatrení pre rozšírenie mobility zdravotne postihnutých cestujúcich tak, ako tomu je v zmysle štandardov v ostatných krajinách EÚ.
- Existujú spomínané pruhy aj na iných železničných staniciach v rámci Slovenska alebo ich vaša spoločnosť plánuje vybudovať? Ak áno, tak v akom časovom horizonte?
V obvode OSM Košice sú už zrealizované vodiace pruhy okrem ŽST Košice ešte v nasledovných staniciach:
- ŽST Trebišov,
- ŽST Poprad – Tatry,
- Zastávka Tatranská Polianka – vodiace pruhy sú na nástupišti, nábehovej rampe k čakárni a chodníku k WC pre imobilných,
- ŽST Prešov – na nástupišti.
Navrhnuté sú v nasledovných staniciach, a to v rámci projektových dokumentácií komplexných rekonštrukcií staníc:
- ŽST Čierna nad Tisou – projektová dokumentácia je pred dokončením. Rekonštrukcia by mala byť dokončená do 1. januára 2022.
- ŽST Priebeník – projektová dokumentácia je vypracovaná. Rekonštrukcia by mala byť dokončená do 1. januára 2022.
- ŽST Michalovce – investičné zadanie bolo vypracované a zaslané v roku 2017. S vypracovaním PD sa ešte nezačalo.
- ŽST Spišská Nová Ves – toho času prebieha komplexná rekonštrukcia – predpoklad ukončenia stavby do konca roku 2019.
- ŽST Štrba – toho času prebieha verejné obstarávanie na výber zhotoviteľa stavby – predpoklad ukončenia je v priebehu roka 2020.