16.01.2019
Dobrý deň, v Denníku N pripravujeme článok o oprave zastávky Bratislava-Vinohrady. Využijeme k tomu info, ktoré máte zverejnené na webe. Nad rámec toho však prosím ešte pár doplňujúcich informácií.
1. Koľko budú tieto opravárenské práce stáť a kto bude ich dodávateľom?
Opravné práce ŽST Bratislava-Vinohrady budú realizované na základe zmluvy o dielo č. 4178/2018/5400/065, ktorá bola zverejnená V CRZ dňa 7.1.2019. Zhotoviteľom je spoločnosť GEMM spol. s r. o. Veľký Grob.
Cena diela je dohodnutá vo výške 369.877,69 € bez DPH, pričom
- Oprava budovy 175.350,08 €
- Zriadenie chodníka 8.283,39 €
- Oprava spevnených plôch 186.244,22 €
2. Dokedy má byť oprava hotová? Resp. platí termín dokončenia cca v priebehu jesene 2019?
Lehota dodania je v zmysle zmluvy o dielo 6 mesiacov odo dňa odovzdania staveniska
3. Považujete tieto opravárenské práce za dostatočné, vzhľadom na stav tejto zastávky?
Realizáciou diela by mala byť zabezpečená zvýšená kultúra cestovania z pohľadu užívania budovy aj spevnených plôch v jej okolí ako aj nástupíšť.
4. Prečo ste k týmto opravám nepristúpili už skôr? Prečo sa ŽSR doteraz vyhovárala na to, že musí najprv počkať na štúdiu železničného uzla Bratislava?
Cieľom požadovaných služieb je príprava novej komplexnej štúdie realizovateľnosti (ŠR) pre modernizáciu železničného dopravného uzla Bratislava – štátna hranica SR/MR (ŽSR/GYSEV) a SR/RR (ŽSR/ӦBB).
ŠR by mala byť vypracovaná na základe komplexnej analýzy súčasného stavu železničnej infraštruktúry a prevádzky v uzle, a súčasne by mala navrhnúť koncepcie prepravných prúdov v uzle, reflektujúc všetky budúce potreby a potenciál tratí (ich prvkov v rámci multimodálneho) integrovaného dopravného systému.
ŠR má napomôcť nájdeniu optimálneho spôsobu pre dosiahnutie všeobecných cieľov projektu tak, ako sú definované Strategickým plánom rozvoja dopravnej infraštruktúry 22 SR do roku 2020 a v Cieľovom grafikone vlakovej osobnej dopravy 2020, t.j. o.i. zlepšenie služieb železničnej dopravy, zvýšenie priepustnosti a spoľahlivosti, atraktívnosti, rýchlosti, zlepšenie prevádzky, interoperability a bezpečnosti železničnej infraštruktúry (v zmysle medzinárodných štandardov v rámci dohôd AGC a AGTC), lepšie využitie nevyužívanej železničnej infraštruktúry, skrátenie cestovného času, nárast alebo aspoň udržanie modálneho podielu železničnej dopravy v budúcich rokoch, zníženie hluku a iných environmentálnych dopadov v rámci uzla Bratislava vzhľadom na jeho význam v medzinárodnej a vnutroštátnej diaľkovej a regionálnej železničnej osobnej a nákladnej doprave v nadväznosti na priľahlé železničné trate.
ŠR odporúčané opatrenia by mali súčasne optimalizovať prevádzku a údržbu, znížiť súvisiace prevádzkové náklady a zlepšiť ponuku a dostupnosť osobnej železničnej dopravy na základe taktovej železničnej služby.
Navrhované opatrenia majú byť koordinované a kompatibilné s inými plánovanými opatreniami v rámci dopravného systému v bratislavskom regióne, definovanými predovšetkým Územným generelom dopravy hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislava (ďalej len „UGDHM“) (t.č. je v spracovaní) a Územným generelom dopravy Bratislavského samosprávneho kraja (vyššieho územného celku ďalej len „UGDVÚC“).
V tejto súvislosti by mala ŠR definovať:
• opatrenia, ktoré môžu byť implementované v krátkodobom výhľade a ktoré budú kompatibilné s akýmkoľvek budúcim vývojom, keďže ich umiestnenie, funkcionalita a zdôvodnenie nie je závislé (spochybniteľné) v žiadnej z alternatív definovaných v tejto ŠR
• alternatívne rozvojové možnosti a potenciálne opatrenia v strednodobom výhľade, ktoré budú vstupom pre Územný plán/ UGDHM
• iné opatrenia v stredno a dlhodobom výhľade, o ktorých musí byť rozhodnuté na základe výsledkov tejto ŠR Modernizácia, t.j. implementácia navrhovaných opatrení na prevádzkovej aj infraštruktúrnej úrovni by mala byť realizovaná ekonomicky efektívnym spôsobom a v primeranom časovom horizonte a za prijateľné finančné náklady, ktoré budú kompatibilné s pravdepodobnými budúcimi finančnými obmedzeniami a s ďalšími potrebami SR.
Vzhľadom k uvedenému je preto potrebné najprv budúce investície do jednotlivých častí železničnej siete v Bratislave posudzovať v kontexte so štúdiou realizovateľnosti. Napr. práve zast. Bratislava-Vinohrady bola v predchádzajúcich obdobiach uvažovaná ako spojenie dvoch prestupných bodov Bratislava Vinohrady Bratislava Predmestie
5. Aké máte zámery v budúcnosti so stanicou Vinohrady? Bude tam podobná prevádzka ako teraz, alebo sa časť dopravy sa presmeruje na Predmestie a Filiálku?
V súčasnosti sa spracováva štúdia realizovateľnosti uzla Bratislava. Až na základe jej výsledkov ŽSR rozhodnú o budúcnosti zastávky Bratislava Vinohrady a ŽST Bratislava Predmestie.
6. Kedy konečne dokončíte a zverejníte štúdiu železničného uzla Bratislavy? Platí termín do konca januára, ktorý ste sľubovali vlani?
Aktuálne prebieha 4 etapa spracovania štúdie. Cieľom 4 etapy je podrobné hodnotenie užšieho výberu alternatív. Projektant predložil koncom roka 2018 návrh správy za 4 etapu, v súčasnosti rieši pripomienky k tejto správe. Predpokladáme, že v januári by mal zasadnúť Riadiaci výbor, ktorý by schválil závery 4.etapy. Kompletné spracovanie a odovzdanie štúdie predpokladáme na jar 2019.
7. Kedy na zastávke Vinohrady naposledy prebehla oprava podobného rozsahu, ako momentálne chystáte? Ak vôbec ..
V poslednej dobe (roky 2011,2015) boli na zastávke Bratislava-Vinohrady vykonané nasledovné práce:
- oprava koľajového lôžka 2. traťovej koľaje; predĺženie nástupišťa pri koľaji č.2 s opravou odvodňovacej priekopy km v úseku Bratislava Hlavná stanica – Odbočka Vinohrady
- oprava koľajového lôžka koľají č. 1,2 medzi ŽST BA hl. stanica – Odb. Močiar s čiastočnou úpravou povrchu nástupíšť a úpravou výšky nástupnej hrany do normového stavu