11.01.2019
Dobrý deň, v minulom roku Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) avizovali, že majú v pláne rekonštrukcie viacerých budov železničných staníc. Konkrétne sa chcem spýtať na situáciu ohľadom budovy v Trenčíne. Existuje už nejaký konkrétny projekt na opravu, ktorý má aj termíny realizácie? Prípadne chcú ŽSR takýto projekt riešiť aj v spolupráci so sukromným investorom alebo cez eurofondy? Počítajú ŽSR s opravou budov žel. staníc aj v iných mestách na Považí ? Ak áno, kedy?
ŽSR mali so železničnou stanicou (ŽST) Trenčín zámer revitalizovať túto stanicu v spolupráci so súkromným investorom formou koncesnej zmluvy tzv. revitalizáciou. Súťaž na revitalizáciu ŽST Trenčín bola vyhlásená ešte v roku 2011 a od roku 2012 prebiehali rokovania o uzavretí zmluvy. Navrhovaná koncesná zmluva mala riešiť investíciu do ŽST zo strany víťazného uchádzača (SIRS Develeopment a.s.) v predpokladanej výške 2,159 mil. € s možnosťou užívania komerčných priestorov ŽST na obdobie 30 rokov. Nakoľko sa v priebehu ďalších rokovaní počas rokov 2012-2017 nedosiahol obojstranný konsenzus na uzavretí zmluvy, ŽSR oznámili v roku 2018 partnerovi pre revitalizáciu – spoločnosti SIRS Development a.s., že ukončujú rokovania o uzavretí revitalizačnej zmluvy a rekonštrukciu stanice nebudú realizovať v zmysle ich predloženého revitalizačného projektu. O opätovnom vyhlásení súťaže na revitalizáciu momentálne ŽSR neuvažujú. Vzhľadom k uvedenému, ŽSR v budúcnosti pristúpia k rekonštrukcii ŽST investičným počinom z vlastných zdrojov.
Na Považí sa pripravujú stanice:
ŽST Ilava – rekonštrukcia objektov v obvode stanice (fáza prípravy realizácie, t.j. obstaranie zhotoviteľa rekonštrukcie)
ŽST Trenčianska Teplá – rekonštrukcia vnútorných priestorov výpravnej budovy (fáza prípravy PD, projektovanie)
Aké majú ŽSR plány v súvislosti s rekonštrukciou stanice v Trenčíne - aký je postup - časovo, finančne?
Výpravná budova v ŽST Trenčín je priebežné udržiavaná, no pre zlepšenie technického stavu a estetického vzhľadu je potrebný už investičný počin. Stavbu vzhľadom na jej rozsah bude potrebné riešiť v dvoch krokoch a to najskôr zabezpečením projektovej dokumentácie a až následne jej realizáciou. Oba kroky podliehajú samostatnému a na seba nadväzujúcemu verejnému obstarávaniu, čo je proces ťažko časovo odhadnuteľný.
Vzhľadom na uvedené konštatujeme, že ŽSR v roku 2019 navrhnú zaradenie tejto stavby medzi investičné akcie v rámci aktualizácie investičného plánu ŽSR a po jej zaradení spracujú investičné zadanie pre zabezpečenie technickej projektovej dokumentácie. V priebehu ďalšieho obdobia bude prebiehať verejné obstarávanie pre zabezpečenie zhotoviteľa projektovej dokumentácie. Po schvaľovacom procese spracovanej predmetnej dokumentácie v stupni realizácie stavby a zabezpečení inžinierskej činnosti bude pristúpené k realizácii stavby. Realizácia stavby opäť vyžaduje samostatné investičné zadanie a zabezpečenie verejného obstarávania pre výber zhotoviteľa realizácie stavby.