10.01.2019
Kedy a kto sa zaslúžil o vybudovanie ozubnicovej železnice, ktorá vedie z Tatranskej Štrby až na Štrbské Pleso?
O vybudovanie ozubnicovej železnice sa zaslúžili gróf Szentiványi a budapeštiansky staviteľ Várnai, ktorí získali koncesiu na výstavbu a prevádzku železnice 30. júla 1895, pričom vytýčenie samotnej trasy sa uskutočnilo už niekoľko dní pred vydaním koncesie. Výstavba sa začala v auguste 1895.
Vie sa, koľko vtedy stála a kto projekt financoval?
Na výstavbu projektu poskytla kapitál Košicko-bohumínska železnica vo výške 380 000 zlatých (podľa niektorých prameňov len 190 000), pričom namiesto splátok požadovala výnosy z prevádzky.
Kedy sa začalo s prevádzkou?
Prevádzka sa začala 2. júla 1896 na základe kladných výsledkov policajnej pochôdzky trate pod vedením ministerského tajomníka A. Kepessyho, ktorá sa uskutočnila v ten istý deň. Prevádzku zabezpečovala Košicko-bohumínska železnica (KBŽ) až do 1. februára 1921, keď ju spolu s ostatnými traťami KBŽ prevzali Československé dráhy. Prevádzka bola zastavená 14. augusta 1932 pre zlý technický neúnosný hospodársky stav. A pravdepodobne v roku 1936 bol aj znesený koľajový zvršok. Obnovu ozubnicovej železnice stanovilo vládne uznesenie z 28. februára 1968, myšlienke napomohli aj Majstrovstvá sveta v severskom lyžovaní, ktoré sa mali uskutočniť v Tatrách v roku 1970. S výstavbou sa začalo začiatkom roku 1969 a prevádzka bola zahájená12. februára 1970, t.j. dva dni pred začiatkom majstrovstiev. Náklady na obnovu trate boli vtedy 33,1 mil. Kčs, náklady na nákup vozidiel predstavovali 49,6 mil. Kčs.