13.11.2018
Pekný deň prajem, pripravujem pre Rádio Slovensko reportáž o využívaní koľajníc. Viete mi, prosím, odpovedať na otázky?
1. Otázka Koľko km koľajníc máme na Slovensku?
Celková stavebná dĺžka tratí ŽSR je 3 626, 441 km a stavebná dĺžka koľají je 6 868, 309 km. Z tohto počtu hlavných koľajníc máme v správe 4 644, 214 km a ostatných staničných koľají je 2 224, 095 km.
2. Koľko z nich ZSSK a ŽSR nevyužíva?
V súčasnosti evidujeme nasledovné železničné trate s pozastavenou železničnou prevádzkou:
- Turňa nad Bodvou – MÁV (Maďarsko) v dĺžke 3, 139 km;
- Komárno – Kolárovo 25, 908 km;
- Žabokrecká spojka 1, 279 km;
- Plavecký Mikuláš – Plavecké Podhradie 5, 395 km;
- Breznička – Katarínska Huta 9, 823 km;
- Strážčanská spojka v dĺžke 1, 148 km.
Spolu ide o 46, 692 km železničných tratí s pozastavenou železničnou prevádzkou.
3. Aké sú dôvody ich nevyužívania?
V prvom rade ide o nezáujem zo strany železničných dopravcov, či už osobných alebo nákladných objednať si pravidelnú vlakovú dopravu na uvedených úsekoch u správcu železničnej infraštruktúry. O konkrétnych dôvodoch nezáujmu je potrebné sa informovať u dopravcov.
4. Koľko stojí ročne údržba koľajníc?
Na údržbu koľají, ktoré pozostávajú aj z iných komponentov ako podvaly, drobné koľajivo, upevňovací materiál a pod. bolo v roku 2017 vynaložených 31 369 901, 43 eur. Celkové náklady údržby zahŕňajú aj náklady materiálovej a technickej podpory, výkony strojov, zamestnancov a defektoskopiu.
5. Koľko peňazí je vyčlenených v štátnom rozpočte na budúci rok na starostlivosť o koľajnice?
ŽSR dostávajú dotáciu zo štátneho rozpočtu, ktorej výška je stanovená v rozpočte verejnej správy na príslušný rok. Tieto finančné prostriedky sú účelovo viazané na prevádzkovanie železničnej infraštruktúry avšak rozpočet nedefinuje, koľko financií majú železnice použiť na jednotlivé prvky železničnej infraštruktúry. ŽSR uvedené stanovujú vždy v konkrétnom podnikateľskom, resp. investičnom pláne na ďalší kalendárny rok. Pre rok 2019 zatiaľ uvedené plány neboli ešte schválené.
6. Prečo je údržba potrebná? Čo sa opravuje? Najčastejšie opravy?
Údržbou železničných tratí ŽSR ako správca železničnej infraštruktúry odstraňujú chyby na železničnom zvršku, spodku, umelých stavbách a zariadeniach železničnej infraštruktúry, ktoré obmedzujú plynulosť železničnej dopravy. Údržbou predchádzajú ŽSR aj rozvoju ďalších chýb či vzniku havarijných stavov a zvyšujú tak životnosť zariadení železničnej infraštruktúry. Rozhodujúcimi kritériami pre výber druhu a rozsahu prác na železničnom zvršku sú výsledky diagnostiky železničného zvršku, spodku, umelých stavieb dráhy, typ železničného zvršku a celkové prevádzkové zaťaženie danej trate. Medzi základné druhy prác na železničnom zvršku patrí údržba, opravy (plánované práce na zlepšenie technického stavu koľají a výhybiek, oprava geometrickej polohy výhybiek alebo koľaje, oprava koľajového lôžka, výmena podvalov a iné). Ďalšími prácami sú rekonštrukcie, pri ktorých sa čiastočne alebo úplne vymenia železničné zvršky alebo sa zlepší technický stav trate a pomocou modernizácie železničnej trate ŽSR zvyšujú aj prevádzkovú výkonnosť (zvýšenie rýchlosti, vybudovanie podchodov, rušenie priecestí – tu je to hlavne vďaka spolufinancovaniu z eurofondov).
7. Prečo sa nemôžu nevyužívané koľajnice odstrániť? Kde je nevyužívaných koľajníc najviac?
Nevyužívaný majetok, ktorý je v nevyhovujúcom technickom stave alebo je predpoklad, že v budúcnosti nebude využívaný, ŽSR priebežne, po predchádzajúcom súhlase Ministerstva dopravy a výstavby SR odstraňujú. V súčasnosti je v platnosti niekoľko rozhodnutí MDV SR na odstránenie častí dráhy:
- v okrese Košice, vo výhybni Drienovec budú zrušené koľaje č. 4, 4a, 6, 8,
- v okrese Zvolen, zn. Podhorany sa budú rušiť koľaje č. 2 a 4,
- v nesamostatnej ŽST (NŽST) Pástovce budú zrušené koľaje č. 2, 3, 5, 5a,
- vo výhybni Voznica sa zruší koľaj č. 3 a 3a,
- v okrese Trnava je plánované zrušenie koľají č. 5 a 7,
- v železničnej stanici Rusovce pôjde o rušenie časti koľaje č. 3,
- v NŽST Pribeta bude zrušená koľaj č. 8.
8. Koľko stojí údržba nevyužívaných koľajníc?
Povinnosťou manažéra infraštruktúry je zabezpečiť činnosti súvisiace so správou a údržbou aj na tratiach, kde je obmedzené prevádzkovanie dráhy, resp. zastavená doprava na dráhe (neprevádzkované trate). Za rok 2017 boli náklady na tieto trate vo výške 134 362,26 EUR. Náklady vznikli predovšetkým z odpisov majetku, správy majetku, daní a pod.
9. Objavil sa aj nápad, spraviť z nevyužívaných koľajníc dočasne cyklochodník ... v akom je to štádiu?
V uvedenej veci už boli prijaté legislatívne kroky, aby bola možná dočasná premena nevyužívaných tratí na cyklotrasy. ŽSR uvedené aktivity vítajú, lebo to znamená, že aj dočasne nevyužívané trate môžu mať svoje využitie a nemusia byť zrušené.