05.10.2018
Poprosím vás o vyjadrenie k dvom témam.
Zvolen
Môžete mi, prosím, poskytnúť informácie, v akom štádiu je rekonštrukcia železničnej stanice vo Zvolene?
Lehota na predkladanie a otváranie ponúk bola 3. júla, zhotoviteľ stavebných prác mal vzísť z následnej elektronickej aukcie. Už sa konala? Ak áno, je už známy zhotoviteľ? Akú cenu v súťaži ponúkol? Kedy by sa mali rekonštrukčné práce začať?
Vo verejnej súťaži na výber zhotoviteľa stavby „ŽST Zvolen, rekonštrukcia prevádzkovej budovy“ došlo k posunu lehoty na predkladanie ponúk na „17.09.2018 do 10:00 hod.“, ako aj lehoty na otváranie ponúk na „17.09.2018 o 11:00 hod.“. Nakoľko v súčasnosti prebieha vyhodnotenie ponúk, nie je možné poskytovať žiadne informácie z procesu vyhodnotenia ponúk.
Krupina
V júli obnovili v Krupine na Ul. Dionýza Štúra starý betónovo-asfaltový chodník vedúci cez železničnú trať. Keď ho vydláždili, železnice zamedzili prístup po ňom vybudovaním zábradlia. Primátor mesta argumentoval, že chodník tam bol 40 rokov a až teraz, keď chodník obnovili, ho železnice „znefunkčnili“ (foto v prílohe).
Otázka znie: Prečo teda (až) teraz? Bolo to nutné, keďže ľudia budú cez ten úsek trate tak či tak prechádzať, len o meter ďalej?
V rámci kontrolnej činnosti ŽSR zistili, že mesto Krupina bez súhlasu príslušných orgánov vybudovalo chodník, ktorý zaústilo mimo priecestia priamo do koľaje. Ide o nepovolenú stavbu v ochrannom pásme dráhy, ktorá bezprostredne ohrozuje bezpečnosť dopravy aj chodcov. Po tomto zistení ŽSR okamžite kontaktovali mesto Krupina s tým, aby uvedenú stavbu bezodkladne odstránili, lebo v opačnom prípade budeme nútení ohlásiť čiernu stavbu špeciálnemu stavebnému úradu. Zábranu na fotografii ŽSR namontovali na zaistenie bezpečnosti osôb dňa 26.7.2018. Mesto uznalo svoje pochybenie a 23.8.2018 upravilo chodník do podoby zdokumentovanej na priloženej fotografii.
Primátor Krupiny poukazuje aj na zlý stav 5 železničných priecestí v intraviláne mesta. Často na nich vraj dochádza k poruchám signalizačného zariadenia, nefungujú závory. Majú ŽSR vedomosť o tom, že sú v zlom technickom stave?
Vyjadrenia o častých poruchách priecestných zabezpečovacích zariadení (PZZ) sa nezakladajú na pravde. Stav všetkých PZZ v tejto oblasti je nepretržite monitorovaný kontrolnými skrinkami na pracoviskách obsadených zamestnancami riadenia dopravy. Všetky poruchy PZZ sú evidované a možno ich aj spätne zdokumentovať. Na všetkých priecestiach v intraviláne Krupiny ŽSR zaznamenali od začiatku roka 2018 celkom 2 poruchy. V jednom prípade išlo o vypálenie kontrolnej indikačnej žiarovky v dopravnej kancelárii, o čom účastník cestnej premávky ani nemôže vedieť, pretože PZZ z pohľadu účastníka cestnej premávky riadne funguje a v druhom prípade bola vypálená jedna žiarovka na výstražníku, ktorá bola udržujúcim zamestnancom vymenená.
Uvažuje sa s rekonštrukciou niektorých? Ak áno, v akej podobe, ktorých a kedy?
Aktuálne sú spracované investičné zadania na výmenu celkom štyroch PZZ typu na trati Zvolen - Šahy. Priamo mesta Krupina by sa mala dotýkať rekonštrukcia jedného PZZ. Momentálne nie je spracovaná ani projektová dokumentácia, takže o type zariadenia a termíne realizácie je predčasné hovoriť. Na ďalších 3 priecestiach plánujú ŽSR v rámci rekonštrukcie nahradiť koľajové obvody počítačmi osí. Konkrétne ide o priecestia v úseku Zvolen – Šahy, avšak nie v intraviláne mesta Krupina.