18.09.2018
Dobrý deň p. Pavliková. Chcem Vás poprosiť o spoluprácu. Pripravujeme príspevok do Správ RTVS o zatopenom podjazde v Ilave. Budem Vám vďačná, ak mi odpoviete na nasledujúce otázky. INFO: Aj keď práve neprší, podjazd pod železničnou traťou v Ilave je zatopený. Podjazd pritom nahradil priecestie v rámci modernizácie železničnej trate len pred 4 rokmi. Počas dažďov tam neraz uviazli kvôli vysokej vode vozidlá, vyslobodili ich až hasiči. Cestu pod traťou kvôli neodtekajúcej vode uzavreli a ľudia musia absolvovať dlhé obchádzky. Ilavská samospráva oslovila štátne orgány, aby situáciu nielen odstránili ale aj našli vinníka.
1. Kedy plánujú ŽSR opravu podjazdu v Ilave?
Uvedený podjazd bol riadne a včas stavebne dokončený v zmysle projektu a harmonogramu prác v roku 2014. Zo strany budúceho správcu však kvôli neochote tento stavebný objekt, (ktorý bol vyvolanou investíciou v rámci modernizácie železničnej trate) prevziať do svojej správy sa dostal do dnešného stavu. Opravné a rekonštrukčné práce, ktoré bude nevyhnutné uskutočniť v rámci opätovného uvedenia do prevádzky boli zahájené včera, t.j. 17.09.2018. Sú to práce, ktoré sú vykonávané na základe uplatnenej reklamácie. Ide predovšetkým o ručné prečistenie odvodňovacích žľabov, priekop, monitoring potrubia a prípravu na výraznejšie plánované zásahy (ako napr. rezanie asfaltového krytu v priebehu budúceho týždňa).
2. Prečo sa doteraz nezačalo s prácami? V akom stave je podjazd?
Pre definitívne vyriešenie problematiky podjazdu, bolo dôležité precízne zistiť a zdokumentovať nielen viditeľné ale aj všetky na prvý pohľad neidentifikovateľné možné technické a technologické nedostatky, ktoré tým, že podjazd roky nemá správcu vďaka neochote samosprávy, mohli vzniknúť. Ako sme uviedli, práce boli zahájené včera, 17.09.2018 a budú pokračovať v nasledujúcich dňoch v takom režime a rozsahu, aby najvýraznejšie stavebné zásahy mohli byť zahájené od 24.09.2018. Oproti pôvodnému predpokladu o rozsahu nevyhnutných opráv musíme konštatovať, že dôjde k navýšeniu týchto prác. Ukázali to výsledky kamerového prieskumu, ktoré sme zabezpečili ako preventívne opatrenie s cieľom odhaliť všetky možné poruchy a nedostatky v objekte ako celku tak, aby finálna podoba zodpovedala stavu v čase vyhotovenia diela v roku 2014, t.j. bez porúch a možných rizík. Určitú časť odstraňovania porúch bude zabezpečovať pôvodný zhotoviteľ v rámci uplatneného reklamačného konania, pričom ide o komponenty (výstroj odvodňovacích šachiet a potrubí, ktoré je vzhľadom na stav materiálu možné reklamovať v rámci záručnej doby). Ďalšiu časť prác, to znamená takých, ktoré nastali v súvislosti so živelnou pohromou, a teda nie je možné ich reklamovať, bude vykonávať zhotoviteľ na základe osobitnej zmluvy, ktorej uzatvorenie očakávame v priebehu niekoľkých dní. Pôvodný odhad odstránenia porúch bol plánovaný do konca septembra 2018, avšak po zistení vyššie popísaného skutočného rozsahu poškodení sa termín predĺži najneskôr do konca októbra 2018. Cieľom a povinnosťou ŽSR je však pred odovzdaním podjazdu budúcemu správcovi vyriešiť problém komplexne tak, aby mohla byť na celú rekonštruovanú časť poskytnutá záruka v plnej výške, samozrejme s garanciou kvality a funkčnosti.