20.08.2018
1. Nakoľko sú železničné mosty v správe ŽSR bezpečné, ako často sa kontroluje ich stav? Môže hroziť podobná tragédia, prípadne spadnutie mostov, ako v talianskom Janove, kde sa zrútil diaľničný most?
Všetky železničné mosty v správe ŽSR zodpovedajú prísnym technickým aj legislatívnym predpisom na bezpečnosť a plynulosť železničnej dopravy. Všetky mosty v správe ŽSR sa kontrolujú pravidelne viacnásobnými kontrolami:
- Kontrolóri na trati vykonávajú kontrolu raz za týždeň, resp. raz za 10 dní. Kontrolóri by ako prví mali upozorniť na akýkoľvek zistený nedostatok či vadu na moste alebo mostnej konštrukcii.
- Raz za rok sa vykonáva veľká kontrola mosta a jeho technického stavu.
- Raz za tri roky sa robia podrobné prehliadky mostov – revízie. Vykonávajú ich špeciálne, nezávislé čaty odborníkov. Z revízie sa vydáva revízna správa. Každý most, čo sa týka jeho technického stavu, sa hodnotí známkou 1, 2, alebo 3. Pričom 1 znamená, že most je bez akýchkoľvek vád, známka 2 znamená, že most má drobné nedostatky. Stupeň tri 3 znamená, že most by mal prejsť celkovou rekonštrukciou a byť zaradený do plánu opráv. Revízna správa je uložená u správcu mosta. Ak by bol stanovený vyšší stupeň ako 3, technický stav nedovoľuje bezpečnú a plynulú jazdu vlakov a železničná doprava v danom úseku musí byť okamžite zastavená.
- V prípade zvláštneho chovania sa mostných konštrukcií sa robia jednorazové špeciálne pozorovania, záťažové skúšky, kontrolné rušňové jazdy a špeciálne prepočty.
2. Koľko mostov, v akej celkovej dĺžke spravujú ŽSR? Aký je ich priemerný vek, ktoré sú najstaršie?
ŽSR spravujú 2301 mostov v celkovej dĺžke 51 216 metrov. Priemerný vek mostov je 60- 80 rokov, pričom máme aj mosty, ktorých vek je okolo 100 rokov. Zo zaujímavých železničných mostov vieme spomenúť Hanušovský viadukt, Telgártsky, resp. Chramošský viadukt, mosty vo Vysokých Tatrách. Posledným, resp. najnovším zaujímavým mostom je most cez rieku Váh v Trenčíne, ktorý bol postavený v rámci modernizácie železničnej trate Zlatovce – Trenčianska Teplá.
3. Aký je technický stav týchto mostov (podľa 7 stupňov), čo považujete za najväčšie nedostatky, problémy?
Všetky mosty v správe ŽSR spĺňajú prísne kritériá na bezpečnosť a plynulosť železničnej dopravy. Železničné mosty sú hodnotené len 3 stupňami, nie 7, pričom všetky tri znamenajú že most môže byť prevádzkovaný v rámci bezpečnej a plynulej železničnej dopravy. Ak most nedosiahne stupeň hodnotenia 1-3, nespĺňa tieto kritériá a železničná doprava na ňom nemôže byť prevádzkovaná.
ŽSR v roku 2016 na základe nariadenia generálneho riaditeľa vykonali preverenie aktuálneho technického stavu mostných objektov v sieti ŽSR hodnotených stupňom 3. Na jeho základe je zahájený proces prípravy plánovania opráv väčšieho rozsahu alebo komplexnej rekonštrukcie s výmenou jednotlivých časti a prvkov. Hodnotenie stupňom „3“ pri oceľových mostoch môže byť z dôvodu zlej držebnosti mostníc, lokálny korozívny úbytok materiálu, chýbajúce podlahové plechy, chýbajúce poistné uholníky. Pri masívnych mostoch je to väčšinou z veľkej časti negatívny vplyv poveternostných podmienok, narušenia spodnej stavby vegetáciou, porušená hydroizolácia, tvorba výkvetov, kvapľov, opadaná omietka. Pre špecifikáciu typu a rozsahu plánovaných opravných prác sa priebežne vykonávajú statické posúdenia, zaťažkávacie skúšky, stavebno – technické posúdenia, zisťovanie materiálových charakteristík na jednotlivých mostných objektoch.
4. Koľko peňazí vynakladajú ŽSR ročne (vlani, v tomto roku) na rekonštrukciu, údržbu a opravu mostov? Aká suma by bola potrebná? Napríklad, v tomto roku aké mosty?
ŽSR za roky 2012 – 2017 vynaložili na opravu, údržbu a rekonštrukciu mostov hradených vlastnými zdrojmi čiastku cca 51 000 000€, v rámci modernizácie európskych koridorov bolo z prostriedkov EÚ realizovaná výstavba nových mostov približne v čiastke 39 000 000€.
5. Je potrebné, aby mosty napr. s dĺžkou nad 200 metrov boli povinne vybavené funkčnými monitorovacími systémami, ktoré dokážu zaznamenávať technické parametre a odchýlky, a v prípade prekročenia hraničných hodnôt upozorniť správcu a zabrániť tak nadmernému opotrebovaniu aj nebezpečným situáciám?
Pri výstavbe nových, ale aj existujúcich mostov sa po vykonaní zaťažkávacej skúšky ponechávajú zabudované technické meracie segmenty pre možnosť budúceho posúdenia technického stavu mostného objektu počas doby životnosti alebo pre kontinuálny zber údajov z hľadiska statického a dynamického posúdenia mostných konštrukcií. Diagnostika mostov a mostom podobných konštrukcií sa vykonáva zásadne na základe výsledkov revíznych správ.