Oficiálna web stránka Železnice Slovenskej republiky
[Zobrazuje sa alternatívna textová, blind friendly verzia stránky] Prejsť na grafickú verziu.


Titulok: ETCS a iné

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na hlavné menu. Iné možnosti: Prejdi na Hlavné sekcie; Vyhľadávanie; Kontakty ŽSR; Pätičku stránky.


24.11.2015

Pri pohľade do zmeny TTP od 15. 11. 2015 ma prekvapilo, že aj napriek tomu, že úseky trate medzi Považskou Teplou a Dolným Hričovom sú zmodernizované ale aj tak je stále zachovaná pôvodná rýchlosť 100 km/h až za Bytču a rýchlosť 110 km/h kvôli oblúku za výhybňou Plevník - Drieňové. Kedy sa plánuje urobiť zmena, ktorá umožní využívať tam rýchlosť 120 km/h ? Prečo sa táto rýchlosť nemôže využívať ihneď od začatia prevádzky po danej traťovej koľaji samozrejme s dodržaním všetkých prechodných obmedzení traťovej rýchlosti? Ak trvá dlhšie kým sa zapracujú zmeny  do TTP, tak nie je možné pripraviť všetko vopred aby so spustením prevádzky bolo možné využívať rýchlosť 120 km/h a krátiť tak meškania vlakov? 

V súčasnej dobe ešte stále prebiehajú niektoré stavebné práce v úseku medzi Považskou Teplou a Dolným Hričovom (mimo), ktorých charakter neumožňuje plnohodnotne využiť konštrukčné vlastnosti novovybudovanej železničnej trate. Z dôvodu zmeny technologických postupov vyvolaných rozhodnutím Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR spočívajúcich v prerozdelení na dva samostatné stavebné projekty, t.j. Považská Teplá (mimo)- Dolný Hričov (mimo) a Dolný Hričov- Žilina (mimo), došlo k úprave časových náväzností pri realizácii jednotlivých etáp výstavby. Nastala tak situácia, kedy muselo dôjsť k celkovej zmene pôvodného projektu organizácie výstavby. Napriek spoločnému úsiliu na strane ŽSR ako Objednávateľa, Zhotoviteľa stavby a generálneho projektanta, nebolo možné technicky a technologicky zosúladiť postupy tak, aby zohľadňovali a hlavne, čo najmenej ovplyvňovali dopravnú situáciu v rozhodujúcich miestach - úrovňových kríženiach. Zosúladením potrieb stavby, pri budovaní mimoúrovňových krížení (nadjazdy) s cestnou dopravou, sme dospeli k záveru, že v mesiaci 11/2015 bude nutné previesť posledný stavebný zásah do konštrukcie pôvodného priecestia v km 182,440 (Maršová) a až po týchto úpravách bude trať spôsobilá plne využiť projektovanú rýchlosť. Zmena traťovej rýchlosti sa riadi internými predpismi a smernicami ŽSR. (napr. predpis SR 1023D, príloha č. 4) Po definitívnom ukončení prác, v zmysle harmonogramu pre rok 2015, vrátane odstránenia nedostatkov a nedorobkov, vyplývajúcich z  technických prehliadok, resp. zápisov z odovzdávacích a preberacích konaní (kolaudačných konaní), bude traťová rýchlosť upravená štandardným spôsobom. 

Kedy približne je v pláne spustenie ETCS na úseku Púchov - Trenčianska Teplá?

Podľa plánu výstavby plánujeme ETCS na úseku Púchov – Trenčianska Teplá dokončiť do konca roka 2015. Predpokladané spustenie ETCS do prevádzky v danom úseku je plánované od 01.06.2016, s ohľadom na termín posúdenia zhody subsystému ETCS s TSI CCS notifikovanou osobou (NoBo), ktoré má byť hotové do konca mája 2016. 

Prečo vlaky InterCity (resp. Ex) môžu ísť podľa ZCP rýchlosťou 160 km/h iba v úseku výhybňa Svätý Jur - výhybňa Nivy? Nie je možné im dať do ZCP túto rýchlosť medzi stanicami Bratislava-Rača - Zlatovce, keďže systém ETCS umožňuje jazdu vlaku rýchlosťou 160 km/h približne o 4 kilometre dlhšie na oboch stranách - t. j. približne od km 117 po km 10 v smere do Bratislavy a opačne km 14 po 115? Je to len vecou dopravcu akú požiadavku dal pri tvorbe GVD alebo je problém na Vašej strane?

Nie je to vecou dopravcu, ale ide o technickú záležitosť. ETCS by malo končiť na dohľadnosť predzvesti hlavného návestidla, ktoré je už súčasťou iného návestného systému (viď. TTP, tabuľka 1, str. 1/16, bod návestný systém). Pokiaľ ide o Zlatovce, ďalším dôvodom prečo 160 km/hod končí v km 115,740 (km 116,242) je priecestie v km 119,746 a aktuálne prebiehajúca stavba „ŽSR, Modernizácia železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov, žkm 100,500 – 159,100 pre traťovú rýchlosť do 160 km/hod. – III. etapa (úsek Zlatovce – Trenčianska Teplá)“.   

Ako pokročilo riešenie možnosti jazdy vlaku vedeného rušňom s ETCS vyššou rýchlosťou ako je v ZCP? V čom spočíva Váš návrh predstavený dopravcom? 

Žiaľ, neviem o žiadnom návrhu predstavenom dopravcom. V zmysle súčasne platných predpisových ustanovení (Z1) vlak nemôže ísť rýchlejšie, ako mu stanovuje cestovný poriadok (ZCP). Pre možnosť krátenia meškania vybraných vlakov na úseku Bratislava - Rača – Výh Nivy ( po spustení aj  Trenčianska Teplá – Púchov) boli po dohode so ZSSK určené podmienky a spôsob použitia operatívnych vlakov vedených pre krátenie meškania, ktoré sa v danom prípade budú riadiť samostatným cestovným poriadkom. Podmienky a spôsob použitia sú uvedené v Rozkaze o zavedení GVD platnom od 13.12.2015.





Právne dokumenty