11.11.2015
Dobrý deň,v súvislosti s tragickou udalosťou v Michalovciach, kedy hlavne pre nemožnosť komunikácie s rušňovodičom došlo k havárii by som potreboval odpovede na niekoľko otázok.
Prečo ŽSR nebuduje radiokomunikačnú sieť, prípadne iný spoločný dorozumievací systém na svojich tratiach, ktorá by umožnila spojenie staníc s pohybujúcim sa vlakom? Kedy takúto sieť plánujete vybudovať? Koľko by takýto systém stál?
Nie je to pravda. ŽSR rádiokomunikačnú sieť budujú a majú ju už vybudovanú na tratiach, ktoré sú riadené centrálne z dispečerských centier. Ide o analógovú rádiovú sieť v dvoch pásmach: VHF (150 MHz) a UHF (450 MHz). Ďalšie šírenie traťového rádiového signálu závisí od postupnej dispečerizácie traťových úsekov v sieti ŽSR.
Okrem tejto analógovej siete ŽSR v zmysle európskej legislatívy implementovali a uviedli do prevádzky digitálnu rádiovú sieť GSM-R (900 MHz). Systém GSM-R je v zmysle európskej legislatívy prioritne budovaný ako dátový prenosový systém pre ETCS (európsky vlakový zabezpečovací systém) a hlasová služba je chápaná ako doplnková. Ďalšie šírenie tejto digitálnej rádiovej siete je viazané na postupnú modernizáciu železničných koridorov – IV., V. a VI. koridor. Ide o finančne náročné stavby, ktorých realizácia sa pohybuje v miliónoch €.
Na koľkých tratiach (koľko km z celej siete), kde jazdia vlaky verejnej dopravy je riadokomunikačné spojenie pohybujúceho sa vlaku so stanicami a so správcom infraštruktúry?
Analógová rádiová sieť:
- úsek Bratislava Rača – Trnava (centrum)– Nové Mesto nad Váhom,
- úsek Nové Mesto nad Váhom (centrum) - Myjava,
- úsek Nové Mesto nad Váhom /mimo/ - Púchov (centrum), úsek Púchov – Žilina je vo výstavbe,
- úsek Bratislava Pod. Biskupice – Dunajská Streda (centrum)– Komárno,
- úsek Trnava /mimo/ - Jablonica (centrum)– Kúty,
- úsek Kysak – Prešov (centrum)– Plaveč,
- úsek Haniska pri Košiciach – Moldava nad Bodvou vo výstavbe
Digitálna rádiová sieť:
- úsek Bratislava – Nové Zámky
- úsek Bratislava – Žilina – Čadca – štátna hranica SR/ČR
- celá oblasť Bratislavy Z 3622 km tratí je rádiokomunikačné spojenie pohybujúceho sa vlaku s riadiacimi centrami možné na cca 500 km.
Z 3622 km tratí je rádiokomunikačné spojenie pohybujúceho sa vlaku s riadiacimi centrami možné na cca 500 km.
Ako sa dorozumievajú železničné stanice s rušňovodičom prípadne iným personálom v idúcom vlaku v súčasnosti?
Na dorozumenie dispečerov jednotlivých tratí s rušňovodičom slúžia už vymenované rádiové siete v predchádzajúcich odpovediach a okrem toho na spojenie výpravcu/dispečera s pracovníkmi ŽSR a dopravcov v železničných staniciach slúžia aj miestne rádiové siete, ktorými sa riadi dopravná činnosť v týchto železničných staniciach. Pokrytie miestnou rádiovou sieťou je zabezpečené vo všetkých dôležitých železničných uzloch a väčších železničných staniciach ŽSR.
Prečo nie sú dispečeri ZSR s dispečermi ZSSK v spoločných priestoroch? Nestráca sa čas pri riešení krízových situácií len vzájomným dorozumievaním dvoch dispečerských aparátov ZSR a ZSSK?
ŽSR a ZSSK sú dnes samostatné spoločnosti a z hľadiska podobných prípadov ako sa stal je dôležité hlavne spojenie dopravných zamestnancov ŽSR s rušňovodičom. To je zatiaľ zabezpečené v rozsahu ako je už uvedené v predchádzajúcich odpovediach.
Je potrebné si tiež uvedomiť, že po infraštruktúre v správe Železníc Slovenskej republiky nejazdia len vlaky ZSSK, ale aj vlaky ďalších cca 50 dopravcov. Umiestnenie dispečerského aparátu všetkých dopravcov v spoločných priestoroch z hľadiska ich počtu a z toho vyplývajúcej veľkosti potrebného priestoru by bolo značne problematické.
V drvivej väčšine nie je potrebná za jazdy vlaku komunikácia medzi výpravcom a rušňovodičom, ktorá by mohla naopak odpútať pozornosť rušňovodiča od sledovania trate, osôb v koľajisku alebo dávaných návestí. Ak je potrebné spojiť sa s rušňovodičom vlaku alebo so sprevádzajúcim personálom v prípade nejakej mimoriadnosti a nie je vybudované spojenie v zmysle odpovede na otázky č. 1 a 2, je toto spojenie realizované cez dispečerský aparát príslušného dopravcu. U dopravcu ZSSK je vybavený služobným mobilným telefónom vlakvedúci vlaku, číslo na súkromný mobilný telefón rušňovodiča má väčšinou strojmajster príslušného depa.