Oficiálna web stránka Železnice Slovenskej republiky
[Zobrazuje sa alternatívna textová, blind friendly verzia stránky] Prejsť na grafickú verziu.


Titulok: Ešte k nehode v Michalovciach - dorozumievanie

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na hlavné menu. Iné možnosti: Prejdi na Hlavné sekcie; Vyhľadávanie; Kontakty ŽSR; Pätičku stránky.


11.11.2015

Dobrý deň,v súvislosti s tragickou udalosťou v Michalovciach, kedy hlavne pre nemožnosť komunikácie s rušňovodičom došlo k havárii by som potreboval odpovede na niekoľko otázok.

Prečo ŽSR nebuduje radiokomunikačnú sieť,  prípadne iný spoločný dorozumievací systém na svojich tratiach, ktorá by umožnila spojenie staníc s pohybujúcim sa vlakom? Kedy takúto sieť plánujete vybudovať?  Koľko by takýto systém stál?

Nie je to pravda. ŽSR rádiokomunikačnú sieť budujú a majú ju už vybudovanú na tratiach, ktoré sú riadené centrálne z dispečerských centier. Ide o analógovú rádiovú sieť v dvoch pásmach: VHF (150 MHz) a UHF (450 MHz). Ďalšie šírenie traťového rádiového signálu závisí od postupnej dispečerizácie traťových úsekov v sieti ŽSR.

Okrem tejto analógovej siete ŽSR v zmysle európskej legislatívy implementovali a uviedli do prevádzky digitálnu rádiovú sieť GSM-R (900 MHz). Systém GSM-R je v zmysle európskej legislatívy prioritne budovaný ako dátový prenosový systém pre ETCS (európsky vlakový zabezpečovací systém) a hlasová služba je chápaná ako doplnková. Ďalšie šírenie tejto digitálnej rádiovej siete je viazané na postupnú modernizáciu železničných koridorov – IV., V. a VI. koridor. Ide o finančne náročné stavby, ktorých realizácia sa pohybuje v miliónoch €. 

Na koľkých tratiach (koľko km z celej siete), kde jazdia vlaky verejnej dopravy je riadokomunikačné spojenie pohybujúceho sa vlaku so stanicami a so správcom infraštruktúry?

Analógová rádiová sieť:

  • úsek Bratislava Rača – Trnava (centrum)– Nové Mesto nad Váhom,
  • úsek Nové Mesto nad Váhom (centrum) - Myjava,
  • úsek Nové Mesto nad Váhom /mimo/ - Púchov (centrum), úsek Púchov – Žilina je vo výstavbe,
  • úsek Bratislava Pod. Biskupice – Dunajská Streda (centrum)– Komárno,
  • úsek Trnava /mimo/ - Jablonica (centrum)– Kúty,
  • úsek Kysak – Prešov (centrum)– Plaveč,
  • úsek Haniska pri Košiciach – Moldava nad Bodvou vo výstavbe

Digitálna rádiová sieť:

  • úsek Bratislava – Nové Zámky
  • úsek Bratislava – Žilina – Čadca – štátna hranica SR/ČR
  • celá oblasť Bratislavy Z 3622 km tratí je rádiokomunikačné spojenie pohybujúceho sa vlaku s riadiacimi centrami možné na cca 500 km.

Z 3622 km tratí je rádiokomunikačné spojenie pohybujúceho sa vlaku s riadiacimi centrami možné na cca 500 km. 

Ako sa dorozumievajú železničné stanice  s rušňovodičom prípadne iným personálom v idúcom vlaku v súčasnosti? 

Na dorozumenie dispečerov jednotlivých tratí s rušňovodičom slúžia už vymenované rádiové siete v predchádzajúcich odpovediach a okrem toho na spojenie výpravcu/dispečera s pracovníkmi ŽSR a dopravcov v železničných staniciach slúžia aj miestne rádiové siete, ktorými sa riadi dopravná činnosť v týchto železničných staniciach. Pokrytie miestnou rádiovou sieťou je zabezpečené vo všetkých dôležitých železničných uzloch a väčších železničných staniciach ŽSR. 

Prečo nie sú dispečeri ZSR s dispečermi ZSSK v spoločných priestoroch? Nestráca sa čas pri riešení krízových situácií len vzájomným dorozumievaním dvoch dispečerských aparátov  ZSR a ZSSK?

ŽSR a ZSSK sú dnes samostatné spoločnosti a z hľadiska podobných prípadov ako sa stal je dôležité hlavne spojenie dopravných zamestnancov ŽSR s rušňovodičom. To je zatiaľ zabezpečené v rozsahu ako je už uvedené v predchádzajúcich odpovediach. 

Je potrebné si tiež uvedomiť, že po infraštruktúre v správe Železníc Slovenskej republiky nejazdia len vlaky ZSSK, ale aj vlaky ďalších cca 50 dopravcov. Umiestnenie dispečerského aparátu všetkých dopravcov v spoločných priestoroch z hľadiska ich počtu a z toho vyplývajúcej veľkosti potrebného priestoru by bolo značne problematické. 

V drvivej väčšine nie je potrebná za jazdy vlaku komunikácia medzi výpravcom a rušňovodičom, ktorá by mohla naopak odpútať pozornosť rušňovodiča od sledovania trate, osôb v koľajisku alebo dávaných návestí. Ak je potrebné spojiť sa s rušňovodičom vlaku alebo so sprevádzajúcim personálom v prípade nejakej mimoriadnosti a nie je vybudované spojenie v zmysle odpovede na otázky č. 1 a 2, je toto spojenie realizované cez dispečerský aparát príslušného dopravcu. U dopravcu ZSSK je vybavený služobným mobilným telefónom vlakvedúci vlaku, číslo na súkromný mobilný telefón rušňovodiča má väčšinou strojmajster príslušného depa.





Právne dokumenty