05.11.2015
Dobrý deň, chcel by som Vás poprosiť o vyjadrenie k výťahom na železničnej stanici v Trenčíne. Prečo stále nie sú dokončené? V akom je momentálne stave ich výstavba, čo sa na nich momentálne robí? Kedy a v akom počte by mohli byť oficiálne dané do užívania pre verejnosť? Akým spôsobom je zabezpečená bezbariérovosť vstupu na jednotlivé nástupištia? Aké sú celkové náklady na stavbu výťahov, aký je ich celkový počet? Konateľ firmy EuroContinental Building Marian Fabry tvrdí, že 12. októbra mu prišlo vyjadrenie zo Železníc, že nemôžete resp. neviete spustiť výťahy, pretože firma, ktorá ich realizovala (ECB) je v konkurze. Podľa jeho vyjadrenia toto nie je pravda - poprosím ešte na to reakciu. Druhá otázka je k rekonštrukcii mosta na Ostrov - v akom stave sú práce - čo všetko je hotové? Aká firma zhotovuje rekonštrukciu? Budete pokračovať aj počas zimy, alebo budú práce pozastavené? Čo je zo stavebného hľadiska najnáročnejšie? Ako to vyzerá s predpokladaným dátumom dokončenia? Aké sú celkové náklady na rekonštrukciu?
Prečo stále nie sú dokončené?
Problematika dokončovania výťahov súvisí so zložitými dodávateľsko - odberateľskými vzťahmi a osobitnými zmluvnými podmienkami podzhotoviteľských subjektov, t.j. mimo prostredia ŽSR, ktoré nebolo možné včas odhaliť, resp. manažérsky zasiahnuť do tohto procesu.
V akom je momentálne stave ich výstavba, čo sa na nich momentálne robí?
V súčasnej dobe sa dokončuje opláštenie, pripojenie núdzovej telefonickej linky na centrálny pult. Zároveň sa pripravuje dokumentácia pre odovzdanie výťahovej techniky, ktorej vyhotovenie a predloženie je základným predpokladom pre zahájenie legislatívneho konania spojených s výkonom tzv. úradných skúšok. Po splnení týchto úkonov bude umožnené uviesť uvedenú techniku do bezpečnej prevádzky.
Kedy a v akom počte by mohli byť oficiálne dané do užívania pre verejnosť?
Najneskorší termín sprevádzkovania výťahov a ich odovzdanie do užívania predpokladáme najneskôr do konca roku 2015.
Akým spôsobom je zabezpečená bezbariérovosť vstupu na jednotlivé nástupištia?
V rámci stavby modernizácie sa snažíme implementovať aj inovatívne prvky súvisiace s tzv. interoperabilitou, t.j. umožnenie prístupu k železničnej infraštruktúre osobám so zníženou schopnosťou pohybu a orientácie ako sú napríklad šikmé rampy, madlá, držiaky, nápisy v Braillovom písme atď. Výťahy tvoria samozrejme súčasť týchto opatrení pre zabezpečenie rovnosti príležitostí využívania železničnej dopravy všetkým osobám bez rozdielu.
Aké sú celkové náklady na stavbu výťahov, aký je ich celkový počet?
V ŽST Trenčín sa budujú tri osobné výťahy a tri nákladné výťahy. Rovnako ako ŽSR, tak i cestujúca verejnosť určite zaznamenala istý okruh problémov spojených s predĺžením termínu uvedenia týchto zariadení do prevádzky (odpoveď na otázku č.1). Ako sme už uviedli, situácia v postupe sprevádzkovania výťahov sa značne zlepšila, pričom nepredpokladáme dopad na zmluvnú cenu. Celkové náklady však nie je korektné vzhľadom k štádiu rozpracovanosti uvádzať. Po uvedení výťahovej techniky do riadnej prevádzky, resp. po jej prevzatí príslušným správcom a po predložení celkovej fakturácie Zhotoviteľom stavby budú k dispozícii oficiálne záverečné údaje.
Konateľ firmy EuroContinental Building Marian Fabry tvrdí, že 12. októbra mu prišlo vyjadrenie zo Železníc, že nemôžete resp. neviete spustiť výťahy, pretože firma, ktorá ich realizovala (ECB) je v konkurze. Podľa jeho vyjadrenia toto nie je pravda - poprosím ešte na to reakciu.
Vaša otázka je koncipovaná rozporuplne. ŽSR nemajú najmenší dôvod sledovať záväzky spoločností v podzhotoviteľskom systéme dodávateľov prác, resp. služieb a oznamovať im skutočnosti, ktoré sa ich bezprostredne týkajú, príp. by mali o svojich konkurzných záležitostiach vedieť ako ich priami účastníci ako prví. So spoločnosťou Euro Continental Building a.s. bola vedená oficiálna korešpondencia výlučne na ich podnety. Z vlastnej iniciatívy ŽSR nekontaktovali uvedenú spoločnosť v žiadnej záležitosti týkajúcej sa konkrétneho predmetu stavebnej činnosti.
Druhá otázka je k rekonštrukcii mosta na Ostrov - v akom stave sú práce - čo všetko je hotové?
V máji 2015 bol vykonaný inžiniersko-geologický prieskum. K dnešnému dňu bolo zrealizované otryskanie a reprofilácia povrchu nosnej konštrukcie, príprava na betonáž nových deviátorov pre dodatočné predpätie mosta, zarazenie štetovníc a odkop v prechodových oblastiach, podkladné betóny pod gabióny, odstránenie pôvodných vrstiev komunikácie na mostovke.
Aká firma zhotovuje rekonštrukciu?
Rekonštrukciu realizuje spoločnosť Stavokov spol. s r.o.
Budete pokračovať aj počas zimy, alebo budú práce pozastavené?
V zimnom období budú prebiehať práce, ktoré je možné realizovať pri nízkych teplotách (jadrové vŕtanie, montáž gabionov, atď).
Čo je zo stavebného hľadiska najnáročnejšie?
Najväčšie komplikácie sú spôsobené skutočnosťou, že na moste musí byť počas celej rekonštrukcie zachovaná premávka motorových vozidiel a chodcov.
Ako to vyzerá s predpokladaným dátumom dokončenia?
Sprevádzkovanie predpokladáme v máji 2016, úplné ukončenie uvedeného objektu v auguste 2016.
Aké sú celkové náklady na rekonštrukciu?
Podobne, ako sme odpovedali na Vašu otázku o finančnom vyjadrení celkovej ceny výťahov, aj v tomto prípade konštatujeme, že objektívne údaje budú k dispozícii až po vecnom a finančnom uzavretí stavebného objektu ako celku. To znamená, že až po predložení fakturácie zo strany Zhotoviteľa a jej schválením internými zložkami ŽSR budú k dispozícii definitívne, záväzné údaje.