03.11.2015
Grafikonom vlakovej dopravy 2011/2012 došlo k zastaveniu prevádzkovania osobnej dopravy na trati Trenčianska Teplá – Trenčianske Teplice (ďalej len TREŽ).
K zachovaniu tzv. príležitostných jázd električkou sa podujala nezisková organizácia TREŽ v spolupráci s obcou Trenčianska Teplá. Zachovanie, hoci aj príležitostnej železničnej dopravy na trati Trenčianska Teplá – Trenčianske Teplice, je snahou vlastníka dráhy, ktorého zastupuje MDVRR SR, ako aj samotných ŽSR, ktoré participujú na spoločnom projekte obnovenia prevádzky na tejto trati. Projekt bol vypracovaný pod záštitou Trenčianskeho samosprávneho kraja a okrem iného bol zameraný na nájdenie spôsobu viaczdrojového financovania prevádzkovania dopravy, električkových jázd.
Participácia ŽSR na viaczdrojovom financovaní spočíva v tom, že ŽSR si naďalej ponechajú túto dráhu vo svojej správe (a vo vlastníctve štátu) a budú na základe zmluvy o prevádzkovaní železničnej infraštruktúry túto dráhu spravovať a udržiavať, resp. vykonávať všetky činnosti, ktoré vyplývajú pre prevádzkovateľa dráhy z ustanovení § 30 a nasl. zákona č. 513/2009 o dráhach.
Preto dolu uvedený variant predaja by prichádzal do úvahy iba v prípade, ak by viaczdrojové financovanie prestalo byť podporované zo strany štátu, resp. VÚC a hľadali by sa iné riešenia.
Ešte dopĺňame, že ku dňu 01.07.2015 na základe rozhodnutia Dopravného úradu bola uvedená dráha preklasifikovaná na špeciálnu dráhu a teda slúži len miestnym alebo turistickým potrebám. Povolenie na prevádzkovanie špeciálnej dráhy bolo vydané na 5 rokov, t.j. do 30.06.2020.
Od začiatku je tento dopravný systém vnímaný ako celok, to znamená železničná trať a budova stanice v meste Trenčianske Teplice tvoria súčasť železničnej infraštruktúry. Z dôvodu vyššie uvedeného a aj vzhľadom na v súčasnosti platnú legislatívu SR (Zákon o dráhach č. 513/2009 Z. z. v znení neskorších predpisov) ŽSR odporúčajú
odpredaj všetkého nehnuteľného a hnuteľného majetku v správe ŽSR. K tejto alternatíve je nutné uviesť, že podľa platného rezortného predpisu (smernice MDVRR č. 62/2013) je možný odpredaj tohto majetku za minimálne všeobecnú hodnotu stanovenú znaleckým posudkom, pričom výber kupujúceho je potrebné uskutočniť formou ponukového konania.
V prípade ponukového konania predaja tejto trate by sa ponúkala na predaj trať s budovou stanice ako celok, neoddeliteľne, aby budova slúžila cestujúcim pri jazdách električkou.
K otázke revitalizácie žst. Trenčianske Teplice uvádzame, že táto budova je aktuálne v pomerne dobrom stave a zatiaľ si nevyžaduje výraznejšiu investíciu. Revitalizačná zmluva je záväzkom na dlhé časové obdobie (cca 30 rokov) a ŽSR v súčasnom stave nechcú vstupovať do takéhoto dlhodobého zmluvného vzťahu, najmä ak by sa zmenila situácia ohľadom fnancovania dráhy. Taktiež návratnosť investície je závislá od komerčného zhodnotenia a výnosnosti budovy, resp. nebytových priestorov v nej, čo v predmetnej lokalite nemusí byť úspešné.
