Oficiálna web stránka Železnice Slovenskej republiky
[Zobrazuje sa alternatívna textová, blind friendly verzia stránky] Prejsť na grafickú verziu.


Titulok: Múzejno-dokumentačného centrum ŽSR

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na hlavné menu. Iné možnosti: Prejdi na Hlavné sekcie; Vyhľadávanie; Kontakty ŽSR; Pätičku stránky.


03.11.2015

Aké sú ročné náklady na prevádzku Múzejno-dokumentačného centra ŽSR a jeho pracovísk/pobočiek? Aká je štruktúra týchto nákladov? (Prosím konkrétny údaj aspoň za minulý rok a plán na tento rok)  

Ročný rozpočet MDC sa od roku 2010 pohybuje v v rozmedzí 270 - 350 tisíc €. V roku 2014 to bola zaokrúhlene čiastka 352 tis €, z toho mzdové a výkonové náklady tvorili cca 194 tis €, spotreba materiálu, palív, mazív, energie, kancelárskych potrieb a pod. cca 58 tis € a služby 100 tis € (v tom opravy  exponátov 99 tis €). Pre rok 2015 je plánovaný rozpočet vo výške 312 tis € (z toho  210 tis € mzdové náklady, náklady spotreby 67 tis € a služby 28 tis € (oprava exponátov). 

Kde všade má MDC stále pracoviská, resp. pobočky? Koľko stálych zamestnancov ŽSR na nich celoročne pôsobí?

MDC má svoje pracoviská v Bratislave, Topoľčanoch a Vrútkach, pričom v Topoľčanoch a vo Vrútkach ide len o depozitáre zbierkových predmetov, najmä koľajových vozidiel. MDC má celoročne k dispozícii 4 zamestnancov, od októbra 2015 k tomuto počtu pribudol jeden pracovník na absolventskej praxi. 

Koľko ročne investujete do nákupu a údržby exponátov MDC?

Získavanie zbierkových predmetov do zbierok MDC dlhodobo prebieha len vnútropodnikovým prevodom v rámci ŽSR, resp. darom, nálezom a pod. Priamo na nákup predmetov do zbierkového fondu sa v rámci ŽSR finančné prostriedky nevyčleňujú. Túto skutočnosť by mal na konci roka 2015 zmeniť zámer, ktorého výsledkom by malo byť na základe dohody vedení ŽSR a ZSSK Cargo získanie niekoľkých vybraných koľajových vozidiel (6 rušňov a 11 vozňov) z majetku ZSSK Cargo do zbierkového fondu MDC.

Na opravu a údržbu sa ročne vynakladajú prostriedky zodpovedajúce schválenému plánu verejného obstarávania + časť každoročne zabezpečovaného materiálu (najmä hutný materiál, farby, mazivá, technické plyny,...), ktorý spotrebováva MDC svojou vlastnou činnosťou (oprava exponátov v Železničnom múzeu Bratislava východ a reštaurovanie  doposiaľ neopravených exponátov). V roku 2013 to bolo 49 + cca 14 tis €, v roku 2014 99 + cca 15 tis € a pre rok 2015 je takto naplánovaných 28 + cca 22 tis €. 

Akou sumou ročne podporujete aktivity ostatných slovenských klubov, ktoré sa starajú o exponáty MDC na dobrovoľnej báze a z vlastných prostriedkov? Aká je štruktúra týchto príspevkov? (Na čo sú tieto peniaze určené? Na opravy vozidiel? Na ich prevádzku? Na prípravu konkrétnych podujatí a pod.?)   

ŽSR každoročne, v rámci svojich finančných možností, podporujú činnosť občianskych združení predovšetkým odpustením poplatku za použitie dopravnej cesty pre jazdy určené pre širokú verejnosť. V opačnom prípade by poplatky za použitie DC tvorili významnú časť priamych nákladov organizácie jázd nostalgických vlakov. ŽSR kluby historickej techniky pravidelne podporujú aj len symbolickým ročným prenájmom železničnej techniky od štátu za 3,32 € za vozidlo.

Popri tom ŽSR podporujú (nielen finančne) viacero stabilných podujatí, konajúcich sa na Slovensku počas roka (Rušňoparáda v Košiciach, Deň železnice vo Vrútkach, Grand prix parných rušňov vo Zvolene, podpora aktivistov okolo tatranskej električky Kométa Veterán klub Poprad a pod.), ale aj viaceré podujatia usporiadané pri príležitosti výročí vybraných tratí. Podstata príspevku/pomoci sa obvykle nesie v duchu zabezpečenia a podpory príprav podujatí a podpora prevádzky. Podpora sa pohybuje v tisícoch € a za posledné roky sa táto podpora zvyšuje. Popritom sa ŽSR mimo rozpočet MDC finančne (a nielen finančne) podieľa na príprave podujatia Rendez v Bratislave, a to každoročne sumou 10 000 – 12 000€. 

Koľko takýchto klubov existuje, resp. koľkým klubom prenajímate historické vozidlá MDC alebo iné exponáty MDC?

ŽSR v súčasnosti prenajíma za symbolické nájomné vozidlá zo zbierok MDC 15 spolupracujúcim občianskym združeniam a pripravuje sa uzavretie nájomných vzťahov s ďalšími 2 občianskymi združeniami. Pomimo to MDC úzko spolupracuje s ďalšími združeniami dobrovoľníkov, ktorí neprevádzkujú historické vozidlá, ale vytvorili stále expozície železničnej histórie a z fondu MDC im boli zapožičané vybrané predmety.

 

Ako sa na týchto nákladoch podieľa ZSSK a Cargo? Resp. ako hodnotíte spoluprácu s nimi?

Spoločnosti ZSSK Slovensko a ZSSK Cargo sa priamo nepodieľajú na prevádzke historických vlakov, ale pomerne intenzívne spolupracujú na prípravách, resp. realizácii podujatí/jázd nostalgických vlakov. Ako príklad spolupráce možno uviesť poskytovanie vybraných vozidiel na podporu jázd nostalgických vlakov, na výstavy koľajových vozidiel, poskytovanie príspevkov na zabezpečenie prevádzky historických vozidiel (napr. poskytnutie palív na vybrané podujatia) a pod. Významnou formou podpory občianskych združení obidvomi spoločnosťami je umožnenie využívania odborných spôsobilostí a znalostí svojich zamestnancov pri jazdách nostalgických vlakov, keďže väčšina dobrovoľníkov (členov združení) sú zamestnaní na železnici najmä ako rušňovodiči a vlakvedúci.

 

Považujete súčasný model starostlivosti o železničnú históriu za optimálny? Čo by sa malo zmeniť?

Súčasný model starostlivosti o železničnú históriu na Slovensku považujeme za primeraný vzhľadom na podmienky, v ktorých ŽSR pôsobia (najmä z pohľadu finančných podmienok), avšak v porovnaní s okolitými štátmi sa vďaka obrovskej zaangažovanosti dobrovoľníkov javí ako lepšie funkčný a flexibilnejší najmä z hľadiska zabezpečenia prevádzky historických vozidiel, a to aj napriek menšiemu rozsahu prostriedkov vynakladaných na jeho zabezpečenie. V tejto oblasti by bolo potrebné stabilizovať podporu a financovanie zo strany štátu, rezervy sú aj v spolupráci s dopravcami.

 

Ako hodnotíte, že sa tohto roku neuskutočnil 17. ročník Grand Prix parných rušňov vo Zvolene?

ŽSR akciu Grand Prix pravidelne každý rok podporujú čiastkou 10 000€, ako aj organizačnou výpomocou zo strany Oblastného riaditeľstva Zvolen a odboru komunikácie. Akcia sa v roku 2015 neuskutočnila kvôli vnútorným zmenám v rámci klubu KHT Zvolen, čo sa ZSR dozvedeli až na základe spoločného listu všetkých troch železničných firiem, adresovaného klubu KHT. ŽSR, Cargo aj ZSSK už v minulosti prejavili iniciatívu a ochotu túto akciu organizačne zastrešiť, avšak KHT Zvolen deklarovalo svoj záujem pre rok 2016 v tejto tradícii pokračovať. Z dôvodu potreby zabezpečenia riadnej starostlivosti o zverené vozidlá a zintenzívnenia prác na opravovaných vozidlách sa združenie rozhodlo upustiť od každoročnej realizácie pretekov. To znamená, že preteky uskutočnené v roku 2014 neboli posledným ročníkom tohto zaujímavého, ale organizačne veľmi náročného podujatia.

Kedy bude dokončený TIOP v Moldave nad Bodvou a odkedy bude v prevádzke?

Terminál integrovanej osobnej prepravy (ďalej len „TIOP“)  bol stavebne dokončený dňa 30.09.2015. V súčasnej dobe prebieha odstraňovanie drobných nedostatkov, ktoré sú výsledkom pripomienok príslušných odborných zložiek ŽSR, resp. budúcich správcov zrealizovaných stavebných objektov/prevádzkových súborov. Plnohodnotné uvedenie terminálu do prevádzky predpokladáme zavedením nového grafikonu vlakovej dopravy dňa 13.12.2015.

 

Koľko investovali ŽSR do TIOP? Bola tam aj nejaká iná investícia zo strany SAD a pod?

ŽSR do TIOP investovali z prostriedkov Európskej komisie čiastku 5 235 655,47 €, z vlastných zdrojov 972 042,09 € a zo štátneho rozpočtu 923 939,20 €. Všetky čiastky sú uvedené bez DPH. Ide výlučne o investičnú záležitosť ŽSR, to znamená bez finančného spolupodieľania sa iných subjektov, ktorí budú terminál používať.

 

Ako sa budú ŽSR finančne, organizačne a personálne podieľať na prevádzke TIOP? (Aké objekty budú celoročne prevádzkovať, bude tam otvorená pokladňa na predaj lístkov, bude tam stály výpravca, bude tam nejaký bufet a pod.)

Samotná filozofia terminálu vychádza z predpokladu, že zabezpečí v rámci jedného dopravného bodu obsluhu priľahlých sídiel a obytných zón viacerými navzájom prepojenými  druhmi dopravy (železničná, autobusová, cestná). To znamená, že obsluha tohto zariadenia si vyžiada aj spoluúčasť ostatných subjektov pôsobiacich v oblasti dopravy, ktorí budú TIOP využívať v rámci svojho pôsobenia na dopravnom trhu v danom regióne. Z hľadiska obsadenosti budovy výpravcom ŽSR, resp. iným dopravným zamestnancom, ide z pohľadu ŽSR o tzv. bezobslužnú prevádzku, t.j. bez prítomnosti zamestnanca ŽSR.

Ako vyplýva aj z odpovede na otázku č.2, TIOP bude majetkom štátu v správe ŽSR. Náklady na prevádzku TIOP budú rozdelené medzi užívateľov TIOP.  V súčasnej dobe sa pripravuje Manuál na prevádzkovanie TIOP pracovnou skupinou zloženou zo zástupcov Ministerstva dopravy, výstavby a verejných prác SR, Košického samosprávneho kraja, mesta Moldava nad Bodvou a ŽSR. Ide o stanovenia jasných pravidiel užívania TIOP, rozdelenia nájomného a prevádzkových nákladov medzi jednotlivé subjekty. Následne na základe Manuálu bude uzatvorená nájomná zmluva medzi ŽSR a mestom Moldava nad Bodvou.

Práve z dôvodu uzatvárania budúcich užívateľských a správcovských vzťahov nie je možné poskytnúť relevantné vyjadrenie k prevádzkovaniu predajných miest dopravcov, príp. iných subjektov a záujemcov o poskytovanie služieb. Prevádzka terminálu je každopádne uvažovaná ako celoročná, resp. nepretržitá.

 

Aké vozidlá budú nasadené na prepravu cestujúcich medzi TIOP a Košicami? Koľko vlakov tam bude premávať?

Zaradenie konkrétneho typu vlakových súprav je záležitosťou prepravcu- Železničnej spoločnosti Slovensko. Na základe odporučenia Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR je navrhnutých 7 párov vlakov osobnej dopravy za 24 hodín.

 

Kedy bude elektrifikovaný traťový úsek medzi TIOP a Haniskou pri Košiciach?

V súčasnosti sa spracováva projektová dokumentácia vrátane zabezpečenia inžinierskej činnosti elektrifikácie traťového úseku TIOP a Haniskou pri Košiciach s termínom dodania projektovej dokumentácie do 10/2016. Po nadobudnutí príslušných stavebných povolení by mal nasledovať proces verejného obstarávania na výber zhotoviteľa stavby elektrifikácie. Až po ukončení verejného obstarávania bude zrejmý dátum zahájenia a ukončenia tejto investičnej akcie.





Právne dokumenty