22.12.2015
Dobrý deň, v spravodajstve sa venujeme rekonštrukciám hlavnej trate a s čím by mali cestujúci počítať v budúcom roku. V súvislosti s tým by som sa chcel opýtať: Kde sa tento rok skončili rekonštrukcie na hlavnej železničnej trati a akú časovú úsporu dokončené úseky priniesli?
Stavebné práce pri výstavbe koridoru č. V v okolí Bytče a Trenčína budú v zmysle harmonogramu prác pokračovať aj v roku 2016. Časovú úsporu preto očakávame až po ukončení týchto prác spolu so zavedením nového zabezpečovacieho zariadenia pre rýchlosť 160 km/h.
Konkrétne: Tento rok ŽSR realizovali modernizáciu železničnej stanice Bytča a úseku Považská Teplá - Bytča a dokončili modernizáciu ŽST Púchova. Začali sa práce na úseku Bytča – Dolný Hričov.
ŽSR bude v budúcom roku pokračovať v modernizácii úseku Bytča – Dolný Hričov a samotnej ŽST Dolný Hričov, zároveň bude pokračovať prestavba železničnej stanice Trenčín – obvod Zlatovce.
Kde sa začne prerábať na budúci rok a s akými zdržaniami sa počíta? (rezervu v grafikone odporúča ŽSR, alebo si ju dávajú samotný dopravcovia?)
Pre budúci rok sú plánované stavebné práce v oblasti Trenčína a Zlatoviec a na traťovom úseku Žilina zriaďovacia stanica – Dolný Hričov – Bytča s celkovými prirážkami k jazdným časom 13 min. Prirážky vypočítava ŽSR.
Aké celkové meškania dosiahli tento rok vlaky na hlavnej trati medzi Bratislavou a Košicami? (máte túto info vy, alebo každý dopravca?)
Detailnému sledovaniu a vyhodnocovaniu chodov vlakov z hľadiska včasnosti, ale i iných parametrov na jednotlivých ramenách sa zaoberajú jednotliví dopravcovia, ktorí prevádzkujú osobnú dopravu na sieti ŽSR.
K zdržaniam prispievajú aj rôzne nehody a mimoriadne, vopred nepredvídateľné udalosti.
Čo sa bude robiť v prípadoch, aké sa udiali tento rok, že vozidlo, ktoré ostalo na priecestí, tak v priebehu niekoľkých minút sa o tom nedostala info k rušňovodičovi?
ŽSR budujú rádiokomunikačnú sieť, ktorú už majú vybudovanú na tratiach, ktoré sú riadené centrálne z dispečerských centier. Ide o analógovú rádiovú sieť v dvoch pásmach: VHF (150 MHz) a UHF (450 MHz). Ďalšie šírenie traťového rádiového signálu závisí od postupnej dispečerizácie traťových úsekov v sieti ŽSR.
Okrem tejto analógovej siete ŽSR v zmysle európskej legislatívy implementovali a uviedli do prevádzky digitálnu rádiovú sieť GSM-R (900 MHz). Systém GSM-R je v zmysle európskej legislatívy prioritne budovaný ako dátový prenosový systém pre ETCS (európsky vlakový zabezpečovací systém) a hlasová služba je chápaná ako doplnková. Ďalšie šírenie tejto digitálnej rádiovej siete je viazané na postupnú modernizáciu železničných koridorov – IV., V. a VI. koridor. Ide o finančne náročné stavby, ktorých realizácia sa pohybuje v miliónoch €.
Analógová rádiová sieť:
úsek Bratislava Rača – Trnava (centrum)– Nové Mesto nad Váhom,
úsek Nové Mesto nad Váhom (centrum) - Myjava,
úsek Nové Mesto nad Váhom /mimo/ - Púchov (centrum), úsek Púchov – Žilina je vo výstavbe,
úsek Bratislava Pod. Biskupice – Dunajská Streda (centrum)– Komárno,
úsek Trnava /mimo/ - Jablonica (centrum)– Kúty,
úsek Kysak – Prešov (centrum)– Plaveč,
úsek Haniska pri Košiciach – Moldava nad Bodvou vo výstavbe
Digitálna rádiová sieť:
úsek Bratislava – Nové Zámky
úsek Bratislava – Žilina – Čadca – štátna hranica SR/ČR
celá oblasť Bratislavy Z 3622 km tratí je rádiokomunikačné spojenie pohybujúceho sa vlaku s riadiacimi centrami možné na cca 500 km.
Z 3622 km tratí je rádiokomunikačné spojenie pohybujúceho sa vlaku s riadiacimi centrami možné na cca 500 km.
Na dorozumenie dispečerov jednotlivých tratí s rušňovodičom slúžia už spomenuté rádiové siete a okrem toho na spojenie výpravcu/dispečera s pracovníkmi ŽSR a dopravcov v železničných staniciach slúžia aj miestne rádiové siete, ktorými sa riadi dopravná činnosť v týchto železničných staniciach. Pokrytie miestnou rádiovou sieťou je zabezpečené vo všetkých dôležitých železničných uzloch a väčších železničných staniciach ŽSR. Zároveň ŽSR rieši s dopravcami povinnosť nahlasovať konkrétne telefónne čísla mobilov buď rušňovodiča alebo vlakvedúceho.V rámci Slovenska aktuálne na tratiach ŽSR realizuje dopravu alebo prepravu celkovo 50 dopravcov.
V drvivej väčšine však nie je potrebná za jazdy vlaku komunikácia medzi výpravcom a rušňovodičom, ktorá by mohla naopak odpútať pozornosť rušňovodiča od sledovania trate, osôb v koľajisku alebo dávaných návestí. Ak je potrebné spojiť sa s rušňovodičom vlaku alebo so sprevádzajúcim personálom v prípade nejakej mimoriadnosti a nie je vybudované spojenie rozpísané v úvode, je toto spojenie realizované cez dispečerský aparát príslušného dopravcu. U dopravcu ZSSK je vybavený služobným mobilným telefónom vlakvedúci vlaku, číslo na súkromný mobilný telefón rušňovodiča má väčšinou strojmajster príslušného depa.
Snahou ŽSR je na novovybudovaných železničných tratiach predchádzať podobným nehodám a to tým, že sa na nich budujú iba mimoúrovňové križovania železničnej trate s cestnou komunikáciou.
V súčasnosti sú všetky železničné priecestia v správe ŽSR označené jedinečným identifikačným číslom (JIČ) priecestia v tvare napr. SP1012. Po ohlásení tohto JIČ volajúcim, ktorý nehodu alebo inú udalosť na priecestí ohlási na telefónne číslo Integrovaného záchranného systému 112 operátor okamžite zistí lokalitu priecestia a upozorní príslušného výpravcu alebo dispečera s požiadavkou na prijatie potrebných opatrení pre zamedzenie vzniku nehody resp. inej udalosti, ktorá by mohla ohroziť bezpečnosť železničnej dopravy (napr. zastavenie vlaku, vypnutie trakčného vedenia a pod.).
Aké rezervy ste dali dopravcom do grafikonu aby na prerábaných úsekoch nenaberali meškania? Budú stačiť tieto rezervy?
Viď odpoveď číslo 2, rezervy by mali stačiť.