17.12.2015
Čo považujete za najdôležitejšie uskutočnené alebo začaté aktivity tohto roka?
V roku 2015 sa nám darilo dodržiavať naplánovaný rozpočet. ŽSR aj v tomto roku dosiahnu strategickú ambíciu udržať vyrovnané hospodárenie a predpokladáme kladný celkový hospodársky výsledok. Môžem konštatovať, že ŽSR sú finančne stabilná firma, ktorá je schopná pravidelne hradiť svoje záväzky, či už voči dodávateľom, tak aj zamestnancom. V tomto roku boli prijaté viaceré zásadné zmeny a postupy v nakladaní s financiami, v systéme obstarávania, prostredníctvom moderných softvérov sme prácu urýchlili a hlavne sprehľadnili. Výrazne sa zvýšila, a to som osobne veľmi rád, aj zodpovednosť v plánovaní, financovaní a rozhodovaní. December 2015 je cieľovou páskou pre Operačný program doprava 2007-2013. ŽSR boli v čerpaní eurofondov mimoriadne úspešné, do konca roku sme za celé obdobie na 35 akciách vyčerpali celkom 1,1 miliardy €. Je za tým množstvo dobrej tímovej práce na všetkých úrovniach, ale aj množstvo problémov súvisiacich s obmedzeniami dopravy, zariadení. Modernizácia prináša so sebou aj nové technológie, a s ním sa ruka v ruke nesie aj zvýšenie kvality, bezpečnosti a úrovne vedomostí. Investície z vlastných zdrojov sme smerovali predovšetkým do odstraňovania vnútornej zadĺženosti, na odstraňovanie zanedbanej údržby z minulých rokov, zníženia počtu prechodných obmedzení traťových rýchlostí, ale aj do postupného dovybavovania pracovísk. Veľkú pozornosť venujeme rekonštrukciám železničných priecestí a v záujme bezpečnosti aj zvyšovaniu stupňa ich zabezpečenia. Verím, že hlavne cestujúci kladne hodnotia zavádzanie systému štandardov v 57 železničných staniciach, ktoré od budúceho roku rozširujeme o ďalších 18. V tejto súvislosti možno pozitívne hodnotiť postupné zreálňovanie posilňovania staníc zamestnancami, ako aj zavedenie systému rýchlych zásahových šiat v oblasti údržby budov, a to nielen z pohľadu aktuálne dosiahnutých zlepšení, ale aj budúcnosti“, uviedol generálny riaditeľ ŽSR Ing. Dušan Šefčík.
Ako sa v tomto roku vyvíjalo hospodárenie ŽSR a čo malo na to hlavný vplyv?
Hospodárenie ŽSR v roku 2015 má pozitívny vývoj. Ovplyvňujú ho hlavne vyššie výnosy spôsobené nárastom dopravných výkonov, najmä pre odberateľov Železničná spoločnosť Slovensko a.s. (osobná doprava) a Železničná spoločnosť Cargo a.s. (nákladná doprava). Nárast dopravných výkonov sa premietol do vyššieho plnenia výnosov z core businessu a zároveň aj do vyšších výnosov z predaja trakčnej elektriny.
Plánovaný a očakávaný hospodársky výsledok pred zdanením, resp. po zdanení, celkové výnosy a náklady v roku 2015?
ŽSR v súlade s Podnikateľským plánom ŽSR na rok 2015 a Zmluvou o prevádzkovaní železničnej infraštruktúry za rok 2015 plánovali vyrovnané hospodárenie. V roku 2015 očakávame dosiahnutie pozitívneho výsledku hospodárenia.
Očakávané výnosy z tržieb od dopravcov za výkony v osobnej a nákladnej doprave spolu a zvlášť? Aký bol vývoj v tejto oblasti?
Tržby od dopravcov za dopravné výkony očakávame vo výške 79 mil. € čo je vyššie o 6,35 % oproti plánu roka 2015.
Aký objem peňazí použili, resp. ešte použijú ŽSR v tomto roku na modernizáciu železničnej infraštruktúry, vrátane tratí a staníc? Z toho podiel zdrojov EÚ, štátneho rozpočtu a vlastných zdrojov...
Modernizácia železničnej infraštruktúry je priorita ŽSR v oblasti investícií a v roku 2015 bude za týmto účelom preinvestovaných takmer 400 mil. €, pričom 111 mil. € je predpokladaná výška investícií z vlastných zdrojov ŽSR. V tomto roku je prioritou ŽSR naplniť plán investícií v oblasti dobiehajúceho Operačného programu doprava (OPD) a nového Operačného programu integrovanej infraštruktúry (OPII) .
Hlavné očakávania, priority a plány v roku 2016?
Hlavnými prioritami ŽSR pre rok 2016 je udržanie vnútornej a finančnej stability, razantné a plynulé zapojenia sa do programového obdobia OPII, aktívne zapojenie sa do systému duálneho vzdelávania, naďalej zostáva prioritou prevencia v oblasti bezpečnosti na železničných priecestiach.
Predpokladaný (plánovaný) hospodársky výsledok, celkové výnosy a náklady v budúcom roku?
V roku 2016 plánujú ŽSR vyrovnané hospodárenie, pri výnosoch a nákladoch v celkovej výške 463 077 tis. €.
Plánované tržby od dopravcov za výkony v osobnej a nákladnej doprave spolu a zvlášť?
Plánované tržby od dopravcov za použitie železničnej infraštruktúry v roku 2016 sú vo výške 78 098 tis. €, z toho 52 530 tis. € osobná doprava a 25 568 tis. € nákladná doprava.
Aktuálny, resp. očakávaný stav zamestnancov koncom tohto roka, zmeny od začiatku roka a ich dôvody? Plán v budúcom roku?
Stav zamestnancov k 30.11.2015 je 14 081. Do konca roka 2015 nepredpokladáme výrazne zmeny v oblasti zamestnanosti. Cieľom ŽSR je vytvoriť konkurencieschopné pracovné prostredie a tiež zapojením sa do systému duálneho vzdelávania, a tak zabezpečiť plynulé obsadzovanie profesií, kde bude prichádzať v nasledujúcich rokoch k odchodom do dôchodku. V roku 2016 plánujeme 14 300 zamestnancov.
Aktuálna priemerná mzda zamestnancov, porovnanie oproti začiatku roka? Očakávanie v budúcom roku?
Za aktuálne vyhodnotené obdobie január – november 2015 bola dosiahnutá priemerná mzda vyhodnocovaná v zmysle Kolektívnej zmluvy 2015 vo výške 860,24 €. Smerný rast miezd pre rok 2016 je zatiaľ predmetom kolektívneho vyjednávania.
