25.01.2016
Dobrý deň, rád by som sa Vás spýtal či neplánujete modernizáciu železničných tratí ležiacich na koridore spájajúcich Prahu a Budapešť cez Bratislavu. Síce v súčasnej nedisponuje ZSSK HDV ani vozňami uspôsobenými na rýchlosť 200km/h, no na mieste je otázka, či by s daným krokom nemal začať práve správca infraštruktúry. Na vozebnom ramene Praha - BA - Budapešť je snáď väčšina medzištátnych vlakov vedená súpravami kompletne od ČD, ktorá nestagnuje. ČD disponujú vozňami, ako aj rušňami radu 380 (resp. jednotkami railjet a pendolíno) schopnými dosiahnuť prevádzkovú rýchlosť 200km/h.
Je veľmi smutné sledovať pokrok, aký sú schopní v ČR dosiahnuť, pričom sa na Slovensko nepodarilo za 20(!!!) rokov vybudovať severné spojenie BA-KE na rýchlosť 160km/s ani po Žilinu. No aj napriek tomu som "nabral odvahu" a teda sa pýtam - neplánuje ŽSR, ako správca infraštruktúry, modernizovať spojenie Štúrovo - Kúty (- Břeclav) na rýchlosť 200km/h? Jedná sa o veľmi vyťažený úsek železničnej infraštruktúry na našom území, ktorého modernizáciou by mohla vzrásť lukratívnosť vedenia liniek cez Slovensko. Technická a finančná náročnosť úpravy trate na 200km/h je síce vyššia, no v porovnaní s modernizáciou na 160km/h adekvátna časovej úspore (cca 20-30 minút) a kultúre cestovania v 21. storočí. Rozdiel v rýchlosti cestovania bolo možné vidieť pri jednej z mojich pravidelných ciest do ČR, kedy bol vplyvom požiaru na stanici Budapest Keleti pú. vlak EC vedený náhradnou súpravou. Namiesto rušňa 380 ČD bol vlak vedený rušňom 362 ZSSK, čím sa na území ČR nedalo cestovať rýchlosťou 160km/h, ale iba 140km/h s výrazným nárastom meškania Daná spojnica je priam stvorená na vyššiu rýchlosť - obsahuje malé množstvo oblúkov, čo znižuje potrebu ich vyrovnávania a navyšovania ceny. Je snáď každému jasné, že v dnešnej dobe cestovať na medzinárodnom koridore rýchlosťou 120 km/h (s výnimkou 2 krátkych úsekov na 140 km/h) je žalostné a hraničiace s regresom.
Železniciam Slovenskej republiky ako manažérovi železničnej infraštruktúry záleží na zvyšovaní rýchlosti a zlepšovaní parametrov infraštruktúry pre dopravcov v osobnej a nákladnej doprave. Obzvlášť pokiaľ sa jedná o vyťažené koridorové trate, ktoré sú zároveň súčasťou medzinárodných koridorových trás. Pre predmetný úsek Kúty – Štúrovo je v súčasnosti posudzovaná Štúdia realizovateľnosti, ktorú zabezpečilo Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Štúdia obsahuje variantné riešenia aj pre rýchlosť 200 km/h. V súčasnosti sa nachádzame v období výberu najvhodnejších variantov vzhľadom na ich financovanie zo zdrojov EÚ cez programy Operačný program Integrovaná infraštruktúra (OPII) a Nástroj pre prepájanie Európy (CEF). S ich projektovou prípravou a realizáciou sa uvažuje do roku 2020. Je však zrejmé, vzhľadom na obmedzené zdroje financovania, že celý úsek Kúty – Štúrovo sa pravdepodobne nepodarí pripraviť a zmodernizovať v celej dĺžke vyše 200 km do roku 2020.