22.01.2016
Po skončení IC vlakov ZSSK sledujeme stav prepravy cestujúcich medzi BA a KE. Súkromný dopravca, aj po navýšení počtu vagónov na 10, má dva z troch vlakov vypredané (piatok smer KE a nedeľa smer BA). Argumentuje tým, že chce pridať ďalšie 3 a zvýšiť tak počet vagónov na každom vlaku na 13. Podľa slov hovorcu spoločnosti mu to nechce schváliť ŽSR. V tejto súvislosti by som sa chcel opýtať:
Prečo nechce ŽSR povoliť vypravovanie 13tich vozňov IC vlakov? (kde je problém a prečo štátne rýchliky môžu mať 13 vozňov?
Neumožňujú to technické a technologické dôvody. Žst Bratislava hlavná stanica je situovaná v oblúku. Kolaje pri 3 nastupisti maju rozlisnu dlzku. Kolaj c. 10 ma uzitocnu dlzku 346 m a kolaj c. 14 ma dlzku len 288 m. Z toho dovodu mozu 13 voznove vlaky chodit len z 10. kolaje. Tu si v objednavke na GVD 2015/16 objednala pre svoje vlaky ZSSK. Spolocnost RegioJet a.s. dala novu objednavku az k 18.1.2016. To znamena dodatocnu objednavku, ktora sa da realizovat len v pripade, ak je volna trasa vratane technologie v zst vychodzich a konciacich vlakov. Ta volna nie je. Spolocnost RegioJet a.s. bola na tuto skutocnost informovana na porade 15.12.2015.
V zst Bratislava hl. stanica nie je problem pri odchadzajucich vlakoch oboch spolocnosti, ale pri prichadzajucich vlakoch, ked technologicke casy po prichode vlakov ZSSK neumoznuju na 10. kolaj prijat 13 voznovu supravu spolocnosti RegioJet a.s. Keby si bol RegioJet a.s. objednal prichod do zst. BA hlavna stanica v inom case, ktory nekoliduje so ZSSK, tak by prichod aj 13 voznoveho vlaku bol mozny.
V kazdej zeleznicnej stanici , aj v BA hlavna stanica su spracovane technologicke postupy ukonov pri vlakoch osobnej dopravy, ktore su odsuhlasene tak ZSR ako aj kompetentnym zamestnancom kazdeho jedneho dopravcu., cize rovnako ZSSK ako aj Regiojetu. Technologicke postupy ukonov je suhrn cinnosti, ktore spolocne vykonavaju dopravca a zamestnanci zeleznicnej stanice.
V tychto ukonoch su zahrnute nasledovne cinnosti: Vystupenie cestujucich, odvesenie HDV (rusna) veducim posunu vratane vsetkych elektrickych kablov, vyvesenie HDV sa vykonava az po zaisteni supravy proti samovolnemu pohybu. Dalej nasleduje ohlasenie veduceho posunu panelovemu vypravcovi po odveseni HDV a panelovy vypravca zabezpeci posun HDV v zmysle obratov HDV pre platny GVD.
Potom nasleduje odsun supravy od nastupista a jej odstavenie do inych casti zst, alebo do inej zst . Zapocatie posunu na odstavene kolajisko sa moze vykonat po uzatvoreni vsetkych dveri , odbrzdeni supravy a odstraneni zarazky a naslednom ohlaseni veducemu posunu vypravcovi , ze suprava je pripravena na odsun. Panelovy vypravca v pripade, ze mu to dopravna situacia dovoluje, zabezpeci postavenie posunovej cesty pre zamyslanu jazdu. Po rozsvieteni navesti posun dovoleny sa zacne s posunom na odstavne kolajisko. Cely tento proces trva niekolko desiatok minut. Treba podotknut, ze aj pokial su vsetky ukony pripravene na posun, vzhladom k zvysenej frekvencii a stazenej situacii na BA hl. staniceanie vzdy je mozne okamzite postavit posunovu cestu, nakolko prednost maju vlaky, ktore odchadzaju z hlavnej stanice a maju postavenu vlakovu cestu.
Uvedene technologicke postupy sa maju pre spolocnost ZSSK aj RegioJet diat v takmer rovnakom case na rovnakej kolaji (kedze ZSSK ma vopred objednanu 10 kolaj a RegioJet chcelo mat 13 voznov, co je mozne tiez len na 10 kolaji), co nie je technicky ani technologicky mozne. ZSSK ma v tomto pripade prednost, pretoze si trasu objednala skor. Regiojet sa musi prisposobit technologickym podmienkam. Tyka sa to vacsiny vlakov Regiojetu.
Este prakticky priklad: Prichod vlaku ZSSK na hlavnu stanicu je napr. 12.05, obehnutie rusna, jeho pristavenie a odchod na miesto odstavenia na BA Nove Mesto je urcene o 12.34 hod. Ale o 12.25 ma prist vlak Regiojetu, aj tento vlak vsak potrebuje cas na obehnutie rusna, jeho pristavenie a zatlacenie na miesto odstavenia. Ked by mal Regiojet 13 voznov, je to mozne len na jednej kolaji a to prave na 10, kde uz je vlak ZSSK. Tieto dve operacie v rovnakom case sa krizuju a nie je to mozne zrealizovat, je to technicky aj technologicky nemozne. ZSSK si trasu objednala skor, takze Regiojet sa musi prisposobit technologickym podmienkam.
V akých časoch má Regiojet schválené ďalšie spoje, ktoré by mohol pridať na trať? (keďže vypravuje 3 každým smerom a mohli by 6, zaujíma nás v akých časoch by mohli chodiť)
RegioJet mal v pôvodnej objednávke schválené nasledujúce trasy vlakov:
Košice – Bratislava:
RJ 402: odchod 9,17, príchod 14,25,
RJ 406 : odchod 13,17, príchod 18,25,
RJ 410: odchod 23,17, príchod 4,25.
Bratislava – Košice:
RJ 403: odchod 7,35, príchod 12,43,
RJ 407: odchod 15,35, príchod 20,43,
RJ 411: odchod 23,25, príchod 4,46.
Ešte pre začiatkom platnosti GVD 2015/2016 zástupcovia spoločnosti RegioJet nám oznámili, že uvedené vlaky budú chodiť až dňom vyhlásenia. Následné 8.1.2016 na oznámili, že od prvej riadnej zmeny GVD, t.j. od 28.2.2016 tieto vlaky rušia úplne.
Taktiež sa chcem opýtať, či si môže dopravca nahlásiť a nechať schváliť vlaky, ktoré napokon nevypravuje? (nie sú za to pokuty, prípadne si zaplatili za schválenie nejaký poplatok? musia niečo platiť za vlaky, ktoré nevypravujú?
ŽSR si na riadne objednané a nevypravené vlaky v súlade s Výnosom Dopravného úradu o určení úhrad za prístup k železničnej infraštruktúre uplatňujú poplatok za objednanú a nevyužitú kapacitu infraštruktúry. Tento poplatok sa uplatňuje až do nasledujúcej riadnej zmeny GVD a predstavuje cca 1,32% z celkového poplatku za použitie železničnej infraštruktúry konkrétneho vlaku. U uvedených zrušených vlakov spoločnosti Regiojet sa bude tento poplatok účtovať do 28.2.2016.
Prosím Vás o reakciu k téme RJ. RJ obracia pozornosť na vás. Hovorí, že "To, co zmiňuje ŽSR – ohledně zrušení spojů, bylo nakonec učiněno jako technické opatření čistě z důvodů toho, že nešlo jinak ze strany ŽSR zajistit, aby se informace o spojích, které zatím neprovozujeme, neobjevovaly na informačních zařízeních ve stanici a nemátly takto cestující jako spoje, které nejedou. Po opakovaných jednáních se ŽSR to byl jediný způsob, jak toto udělat (jinak by se neprovozované spoje objevovaly na odjezdových tabulích a byly by také v elektronických systémech – pouze s poznámkou vlak nejede, což je pro cestujícího matoucí a nemusí si toho všimnout). Nemá to nic společného s tím, jestli spoje zavedeme nebo ne a pokud by to šlo vyřešit jinak, tak bychom o toto nežádali." Viedlo rokovanie ZSR s RJ? Do akej miery rokovania ZSR viedlo? Prečo sa to nedohodlo?
Spoločnosť RegioJet a.s. si objednala od nového GVD 2015/2016 tri pary vlakov, ktoré však uviedli, že budú premávať až odo dňa vyhlásenia. Keďže GVD je záväzný, ZSR ďalej uvedené vlaky uvádzalo v zmysle platnej legislatívy a GVD vo vyhľadávačoch a pri ich vyhlasovaní opäť v zmysle legislatívny sme uvádzali, že vlaky sú zrušené. Na rokovaní so ZSR RegioJet a.s. požadoval, aby sme vlaky neuvádzali ako zrušené, takže sme ich informovali, že toto je možné len v prípade, že bude jasne, čo bude s vlakmi od prvej zmeny GVD. Dna 8. Januára nám bol zaslaný list s tým, že RegioJet a.s. si uvedené tri páry vlakov od 1. zmeny GVD neobjednáva a zrušil ich.
Ešte dodávame pre názorné vysvetlenie. Ak by RegioJet vlaky od prvej zmeny nezrušil, ZSR by mohli uvádzať tieto tri páry vlakov ako zrušené až do ďalšieho GVD na roky 2016/2017, avšak RegioJet by naďalej platil zmluvnú pokutu. Alebo ich mohol začať riadne prevádzkovať, rozhodol sa však tieto vlaky ďalej neprevádzkovať.