Oficiálna web stránka Železnice Slovenskej republiky
[Zobrazuje sa alternatívna textová, blind friendly verzia stránky] Prejsť na grafickú verziu.


Titulok: ŽSR/ úmrtia; ťažké zranenia - 2015/2014 - porovnanie

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na hlavné menu. Iné možnosti: Prejdi na Hlavné sekcie; Vyhľadávanie; Kontakty ŽSR; Pätičku stránky.


19.01.2016

V roku 2015 bolo zaevidovaných na tratiach Železníc Slovenskej republiky, Bratislava „ŽSR“ 116 smrteľných zranení osôb. V porovnaní s rokom 2014 je to o 4 osoby menej.  

Konkrétne rozdelenie usmrtených osôb je nasledovné:
... zamestnanec – 2 osoby (v roku 2014 smrteľný úraz zamestnanca neevidujeme); zamestnanec = zamestnanec, alebo iná osoba v zmluvnom vzťahu na výkon práce pre ŽSR,
... neoprávnený pohyb osoby v priechodnom priereze koľaje – 37 osôb (v roku 2014 evidujeme 67 osôb),
... samovražda – 64 osôb (v roku 2014 evidujeme 42 osôb),
... užívateľ priecestia – 13 osôb (v roku 2014 evidujeme 11 osôb). 

V roku 2015 bolo zaevidovaných na tratiach ŽSR 39 ťažkých zranení osôb. V porovnaní s rokom 2014 je to o 14 osôb menej.   

Konkrétne rozdelenie ťažko zranených osôb je nasledovné:
... zamestnanec – 1 osoba (v roku 2014 evidujeme 2 ťažké úrazy zamestnancov),
... neoprávnený pohyb osoby v priechodnom priereze koľaje – 16 osôb (v roku 2014 evidujeme 19 osôb),
... pokus o samovraždu – 3 osoby (v roku 2014 evidujeme 7 osôb),
... užívateľ priecestia – 12 osôb (v roku 2014 evidujeme 12 osôb),
... cestujúci – 5 osôb (v roku 2014 evidujeme 12 osôb),
... ostatní - 2 osoby (v roku 2014 evidujeme 1 osobu). 

   ŽSR spravujú 3627 km tratí, ktoré nie je možné oplotiť, alebo iným spôsobom zamedziť vstup do priechodového prierezu koľaje nepovolaným osobám (Priechodný prierez koľaje je presne vymedzený voľný priestor, v ktorej je po koľaji vykonávaný pohyb koľajového vozidla, a je vymedzený tak, aby pohyb tohto vozidla bol bezpečný a aby okolím predmetnej koľaje (hornina, flóra, stavby, zariadenia a.i.) nebol nijako rušený. Znamená to, že pre nerušenú jazdu koľajových vozidiel na trati a v stanici tento priechodný prierez musí zostať voľný). 

   Čo sa týka samovrážd, vo všeobecnosti je možné dodať, že na toto nemajú ŽSR žiaden vplyv. Ide o neoprávnený pohyb civilnej osoby v priechodovom priereze koľaje, kde je pohyb cudzích osôb (mimo zamestnancov železníc) prísne zakázaný a životu nebezpečný. Je to vždy o individuálnom rozhodnutí konkrétneho človeka. Skôr je to otázka na jeho rodinu, kolegov, okolie, blízkych, ako na ŽSR, aby si všímali, čo človeka trápi, či sa mu stalo niečo, s čím si nevie rady a pri akomkoľvek podozrení so zámerom na samovražedné konanie kontaktovali záchranné zložky. Len takto je možné aspoň niektorým zo samovrážd zabrániť.

   Rušňovodič vlaku má minimálnu šancu zrážke s osobou zabrániť, keďže brzdná dráha vlaku sa podľa toho, koľko má vlak vozňov a aký je ťažký, pohybuje v stovkách metroch, pri rýchlosti nad 120 km môže mať až viac ako kilometer. V uvedených štatistikách sú zahrnuté samovraždy, zrážky z nepozornosti a neopatrnosti, ale aj pohyb bezdomovcov či ľudí pod vplyvom alkoholu.

   Veľký nárast samovrážd pripisujú ŽSR predovšetkým faktu, že z pohľadu samovrahov ide pri strete s obrovským kolosom takmer vždy k fatálnym následkom. 

   ŽSR vydávajú 1x týždenne tlačové správy (TS) o nehodách a mimoriadnych udalostiach na tratiach v správe ŽSR (zverejňované aj na webe ŽSR v sekcii „Media room“ i „Aktuality“), v ktorých na konkrétnych prípadoch upozorňujú na následky nedodržiavania pravidiel správania sa v blízkosti železničných tratí a na železničných priecestiach. V TS súčasne apelujú na dôsledné dodržiavanie ustanovení zákona o dráhach č. 513/2009 Z.z. o vstupe osôb do obvodu dráhy a ustanovení zákona o cestnej premávke č. 8/2009 Z.z. o správaní sa užívateľov priecestí pri prechádzaní cez železničnú trať. 

     ŽSR sa v roku 2015 už po siedmykrát spoločne s mediálnym partnerom projektu Zelenou vlnou RTVS a Prezídiom Policajného zboru SR zapojili do Medzinárodného dňa bezpečnosti na železničných priecestiach (ILCAD). Z akcií, ktoré v rámci týchto podujatí prebiehali môžeme spomenúť napríklad ukážky následkov zrážok železničných vozidiel na priecestiach s užívateľmi priecestí (s osobami ako aj cestnými vozidlami) a ukážky porovnania dĺžky brzdných dráh železničných vozidiel s cestnými vozidlami (zverejnené na webe ŽSR v sekcii „Priecestia“). Na praktických ukážkach sú tieto poznatky prezentované širokej verejnosti. Takisto sa tieto zábery prezentujú cestujúcej verejnosti podľa možností aj v priestoroch čakární resp. vestibulov železničných staníc. Zároveň sa ŽSR snažia v spolupráci s autoškolami prezentovať zásady správania sa na priecestiach žiakom autoškôl, aby si už od prvých vodičských krokov vštepovali správne návyky riadenia cestných vozidiel. 

     V prípade, ak sa na priecestí, alebo v jeho blízkosti vyskytne akýkoľvek problém, každý dotknutý účastník cestnej premávky, alebo aj svedok akejkoľvek mimoriadnosti má možnosť zatelefonovať na číslo 112 a nahlásiť službukonajúcemu operátorovi aj jedinečné identifikačné číslo daného priecestia – napr. SP2727. Každé priecestie je na zadnej strane výstražníka označené písmenami SP (slovenské priecestie) a 4 - miestnym číslom. Toto označenie sa zaviedlo z dôvodu pretrvávajúcich problémov s bezpečnosťou na železničných priecestiach - časté prípady kolízií účastníkov cestnej premávky s dráhovými vozidlami so smrteľnými následkami a materiálnymi škodami a v snahe čo možno v maximálnej miere zabezpečiť rýchlu a účinnú pomoc a predovšetkým pre rýchlu a spoľahlivú lokalizáciu priecestia. V prípade nutnosti je možné prostredníctvom operátora a dispečerov železníc dopravu na trati  zastaviť.

     Upozorňujeme, že pri križovaní cesty a železnice, alebo chodníka a železnice má vždy prednosť železnica. Vlak je obrovský kolos, ktorý môže mať brzdnú dráhu v závislosti od rýchlosti až kilometer a následky zrážky s ním bývajú fatálne.





Právne dokumenty