Oficiálna web stránka Železnice Slovenskej republiky
[Zobrazuje sa alternatívna textová, blind friendly verzia stránky] Prejsť na grafickú verziu.


Titulok: Nehody v okrese Považská Bystrica - rok 2015

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na hlavné menu. Iné možnosti: Prejdi na Hlavné sekcie; Vyhľadávanie; Kontakty ŽSR; Pätičku stránky.


15.01.2016

1.      Aký železničný úsek je Považská Bystrica?

Infraštruktúra ŽSR pretína okres Považská Bystrica dvojkoľajnou elektrifikovanou traťou Kraľovany – Žilina – Púchov. V  prípade okresu Považská Bystrica ide o úsek železničnej trate od železničného kilometra (žkm) 180,000, po žkm 163,400. Nesamostatná železničná stanica Považská Bystrica leží v žkm 170,547 a je pridelená k železničnej stanici Púchov.

  1. V porovnaní s rokom 2014, koľko sa v roku 2015 stalo incidentov, nehôd, smrteľných zranení?

Zhrnutie:

  • v roku 2015 došlo vo vyššie uvedenom úseku k 5 smrteľným úrazom, v porovnaní s rokom 2014 je to o 1 smrteľný úraz viac,
  • v roku 2015 nedošlo v danom úseku k žiadnemu ťažkému úrazu, v porovnaní s rokom 2014 je to o 2 ťažké úrazy menej.

 

Stručný opis vyššie uvedených nehôd:

  • dňa 23.02.2015 o 23:11 h, došlo počas jazdy nákladného vlaku v Považskej Bystrici na 2. staničnej koľaji v km 170,850, k zrážke vlaku s civilnou osobou pod vplyvom alkoholu. Príčinou nehody bol neoprávnený pohyb osoby v priechodnom priereze koľaje.
  • dňa 14.08.2015 došlo počas jazdy vlaku Ex 504 ZSSK na 2. traťovej koľaji v medzistaničnom úseku Považská Teplá – Považská Bystrica na aktívnom železničnom priecestí v km 171,422 k zrážke vlaku s civilnou osobou, príčinou nehody bola samovražda.
  • dňa 11.09.2015 o 22:49 h došlo počas jazdy vlaku Os 3361 ZSSK na 1. koľaji v NŽST Považská Bystrica v km 169,790 k zrážke vlaku s civilnou osobou. Príčinou nehody bol neoprávnený pohyb osoby v priechodnom priereze koľaje (mimo priecestí).
  • dňa 23.11.2015 o 08:12 h (čas zistenia nehody) došlo počas jazdy nezisteného vlaku v medzistaničnom úseku Púchov – Považská Bystrica na 1. traťovej koľaji v km 163,005, k zrážke vlaku s civilnou osobou. Príčinou vzniku nehody bol neoprávnený pohyb osoby v priechodnom priereze koľaje.
  • dňa 15.01.2015 o 09:36 h došlo počas jazdy vlaku Os 3306 ZSSK v medzistaničnom úseku Považská Bystrica – Púchov na 2. traťovej koľaji na aktívnom železničnom priecestí v km 161,975, k zrážke vlaku s cestným vozidlom. Počas tejto zrážky došlo k smrteľnému úrazu vodiča CV, k poškodeniu hnacieho vozidla 91 56 6 363 107 – 4 vlaku Os 3306 ZSSK a k poškodeniu CV Škoda OCTAVIA. Príčinou vzniku nehody bolo vojdenie cestného vozidla na priecestie v čase, keď na priecestnom zabezpečovacom zariadení bola dávaná výstraha dvoma červenými striedavo prerušovanými svetlami a zvukovou výstrahou a po koľaji išiel vlak, porušenie zákona 8/2009 Z. z. o cestnej premávke užívateľom priecestia – vodičom CV Škoda OCTAVIA.
  1. Ktorý prípad bol najťažší?

Nakoľko pri každej vážnej nehode došlo k smrteľnému zraneniu/úrazu 1 osoby, nie je možné na základe tohto ukazovateľa určiť, ktorý z prípadov bol najťažší.

Pokiaľ zoberieme ukazovateľ výšky škody vzniknutej pri nehode, najvyššia škoda (predbežná) bola vedúcimi zamestnancami jednotlivých sekcií dotknutých nehodou, vyčíslená na sumu na 14 768,00 €, a to pri vážnej nehode, ku ktorej došlo dňa 15.01.2015 o 09:36 h (nehoda popísaná v otázke č. 2) – čiže ide o najťažší prípad.

 

  1. Z vyšetrovania uvedených prípadov vyplývajú aj najčastejšie príčiny incidentov, nehôd:
  • 3 x neoprávnený pohyb osôb v priechodnom priereze koľaje, na miestach, kde takýto pohyb je bez súhlasu prevádzkovateľa dráhy verejnosti zakázaný,
  • 1 x vojdenie cestného vozidla na priecestie v čase, keď po koľaji išiel vlak a na výstražníkoch bola dávaná výstraha dvoma červenými striedavo prerušovanými svetlami a zvukovou výstrahou,
  • 1 x samovražda,
  1. Aké bezpečnostné pokyny musia ľudia dodržiavať v blízkosti železničnej trate?
  • nevstupovať na dráhu a v obvode dráhy na miesta, ktoré nie sú prístupné verejnosti, bez súhlasu prevádzkovateľa dráhy mimo vyhradených miest, ako sú železničné priecestia a priechody (Zákon NR SR 513/2009 Z. z., 4, ods. 5),
  • zachovávať opatrnosť primeranú povahe prevádzky dráhy a dopravy na dráhe, starať sa o svoju bezpečnosť a zdržať sa všetkého, čo by mohlo ohroziť život alebo zdravie, alebo obmedziť prevádzku dráhy alebo dopravu na dráhe (Zákon NR SR č. 514/2009 Z. z. o doprave na dráhach, 16, odsek 3),
  • dbať na zvýšenú opatrnosť pri prechádzaní cez železničné priecestie a rešpektovať svetelnú výstrahu na výstražníkoch priecestného zabezpečovacieho zariadenia (Zákon NR SR č. 8/2009 Z. z. z 3. decembra 2008 o cestnej premávke),
  • rešpektovať pokyny zamestnancov na to určených.


Právne dokumenty