Oficiálna web stránka Železnice Slovenskej republiky
[Zobrazuje sa alternatívna textová, blind friendly verzia stránky] Prejsť na grafickú verziu.


Titulok: Železničné priecestia/rok 2015 + štatistiky

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na hlavné menu. Iné možnosti: Prejdi na Hlavné sekcie; Vyhľadávanie; Kontakty ŽSR; Pätičku stránky.


11.01.2016

Rekonštrukcie a úpravy železničných priecestí v roku 2015 

Bezpečnosť na železničných priecestiach, ako aj v ich bezprostrednom okolí je dlhodobo jednou z priorít Železníc Slovenskej republiky. Cieľom manažéra železničnej infraštruktúry je celkový počet železničných priecestí v rámci Slovenska znižovať, na tých, ktoré sú nezabezpečené, zvyšovať stupeň zabezpečenia. Pri modernizovaných tratiach na rýchlosť 160 km/hod sa podľa európskej legislatívy už budujú len mimoúrovňové križovania ciest a železničnej trate, a to nadjazdy, alebo podjazdy.

Počas uplynulého roka 2015 ŽSR opravili alebo zrekonštruovali 71 železničných priecestí a 16 železničných priecestí bolo zrušených úplne. Vykonaných bolo tiež 38 úprav jestvujúcich priecestných zabezpečovacích zariadení (PZZ). V rámci týchto akcií bolo zabudovaných 34 celogumových priecestných konštrukcií typu STRAIL. 

ŽSR ku koncu roka 2015 evidujú:  

                                       2115 železničných priecestí a priechodov pre peších,

                       z čoho je   1074 zabezpečených

                               a     1041 nezabezpečených. 

Počas uplynulého kalendárneho roka bolo uvedené do prevádzky nové reléové PZZ s elektronickými prvkami typu AŽD PZZ-RE, na dovtedy nezabezpečenom priecestí v km 18,386 trate Trenčín – Chynorany (jedinečné identifikačné číslo SP 1885), chránenom iba výstražnými krížmi. 

Na priecestí v km 45,253 trate Rožňava – Dobšiná (SP 1570) bola vymenená technológia PZZ typu ZSSR za typ AŽD PZZ-RE. Tento typ reléového PZZ s elektronickými prvkami nahradil aj mechanické závory v km 13,463 úseku trate Veľký Horeš – Príbeník (SP 1289), a takisto aj pôvodné PZZ (SP 0775) v Tekovskej Breznici.

Z dôvodu nehody na priecestí v km 2,086 trate Nové Zámky – Šurany (SP 0720) sa zrealizovala výmena poškodeného PZZ  typu ZSSR  za typ AŽD 71.

Na priecestí v km 4,074 trate Palárikovo – Šurany (SP 0849) došlo k výmene reléového domčeka.

Počítače osí nahradili pôvodné koľajové obvody na 6 železničných priecestiach v úseku Bánovce nad Bebravou – Chynorany, na 2 železničných priecestiach na trati Komárno – Dunajská Streda a po jednom v úseku Červená skala – Banská Bystrica a Jesenské – Brezno Halny.

Na 10 PZZ bola vykonaná výmena rotačných meničov pre striedavé koľajové obvody za elektronické meniče, v 13 prípadoch sa uskutočnila výmena batérií a nabíjačov. 

V roku 2015 k zvýšeniu bezpečnosti na železničných priecestiach prispela výrazným spôsobom aj Slovenská správa ciest. Na 60 vybraných úrovňových železničných priecestiach, lokalizovaných na cestách I. triedy sa tak zvýšila bezpečnosť účastníkov cestnej premávky realizovaním projektu, spolufinancovaného Európskym fondom regionálneho rozvoja cez Operačný program Doprava.

SSC vybrala 60 priecestí podľa ich aktuálneho technického stavu a miery ohrozenia účastníkov cestnej premávky. Na priecestiach došlo k úprave vodorovného značenia, výmene a doplnení zvislého dopravného značenia, ktoré je v retroreflexnej úprave a na zdôraznenie významu a viditeľnosti umiestnené na žltozelenom fluorescenčnom podklade. Obnovili sa asfaltové kryty vozoviek až do vzdialenosti 80 metrov od priecestia na obe strany. Na blízkosť priecestia upozorňujú solárne LED dopravné gombíky. Umiestnené sú popri krajnici v mieste návestných tabúľ A27 až A29, upozorňujúcich na blížiace sa železničné priecestie po obidvoch stranách cesty, vo farebnom vyhotovení oranžová vpravo a biela vľavo. V prípade výskytu cestných zvodidiel v riešených úsekoch jednotlivých železničných priecestí je začiatočný výškový nábeh nahradený energeticky absorpčnou koncovkou.

Uvedené opatrenia budú slúžiť ako doplnkový cestný výstražný systém pred železničným priecestím na železničných priecestiach zabezpečených aj nezabezpečených priecestným zabezpečovacím systémom.

Nehody na železničných priecestiach v roku 2015. 

Hoci bezpečnosť na železničných priecestiach patrí medzi priority Železníc Slovenskej republiky, realita a správanie sa účastníkov cestnej premávky pri prejazde či prechode cez železničné priecestia ukazuje, že naďalej podceňujú priecestia, neuvedomujú si, alebo vedome ignorujú hroziace nebezpečenstvo a zbytočne hazardujú so svojim zdravím a zdravím svojich blízkych. Všetky železničné priecestia v správe ŽSR vyhovujú technickým a legislatívnym normám.

Napriek enormnej snahe zo strany manažéra infraštruktúry, napriek mnohým preventívno-bezpečnostným akciám, propagácii a vydávaniu publikácii, ako aj napriek spolupráci so Slovenskou komorou výcvikových zariadení autoškôl, počet nehôd na železničných priecestiach vlani neklesol, naopak stúpol.

V roku 2015 ŽSR na svojich priecestiach zaznamenali: 

                             55 nehôd, pri ktorých 14 osôb zahynulo a 12 sa ťažko zranilo. 

Je zarážajúcim paradoxom, že až 38 nehôd, čo je 69% sa stalo na zabezpečených železničných priecestiach, a to z viny vodičov, cyklistov, chodcov.  

Aj vzhľadom na stúpajúci počet nehôd a počet osôb usmrtených koľajovými vozidlami, ŽSR neustále apelujú na účastníkov cestnej premávky a aj na ostatné osoby, aby prehodnotili svoje správanie pri prechádzaní cez železničné priecestie a pri pohybe v blízkosti železničnej trate si počínali mimoriadne opatrne a dodržiavali ustanovenia zákona o premávke na pozemných komunikáciách a zákona o dráhach.
     

Rok

Počet priecestí

Počet nehôd

Počet mŕtvych 

Počet ťažko zranených

2004

2479

59

10

5

2005

2479

71

7

16

2006

2322

60

12

9

2007

2307

69

6

14

2008

2307

69

17

17

2009

2265

51

26

14

2010

2220

50

11

7

2011

2205

50

12

14

2012

2160

50

21

15

2013

2155

46

10

12

2014

2131

49

11

20

2015

2115

55

14

12

 
PEZENTÁCIA - PRIECESTIA

 



Právne dokumenty