Oficiálna web stránka Železnice Slovenskej republiky
[Zobrazuje sa alternatívna textová, blind friendly verzia stránky] Prejsť na grafickú verziu.


Titulok: Železničné priecestie - fyzická forma zamedzenia prechodu

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na hlavné menu. Iné možnosti: Prejdi na Hlavné sekcie; Vyhľadávanie; Kontakty ŽSR; Pätičku stránky.


05.01.2016

Dobry den, na internete sme natrafili na fyzicku formu zamedzenia prechodu cez zeleznicne priecestie po tom ako je spusteny vystrazny svetelny signal a zavory. Ide o zdvihnutie casti vozovky, ktore nasledne posobia ako zabrany pre vodicov, ktori nerespektuju prichadzajuci vlak. Podla zdroja fotky aj videa sa takyto sposob predchadzania zrazkam uplatnuje v Rusku. Vzhladom na tuto skutocnost Vas chcem poziadat o zodpovedanie nasledujucich otazok: 

Mate informacie/vedomost o tom, ze sa taketo zariadenia pouzivaju v zahranici? Ktore staty a aka je ich funkcia?

Uvedená fotografia, ako aj spot nie sú na internete novinkou - sú známe niekoľko mesiacov, resp. rokov. Zatiaľ len podľa informácii z internetového zdroja je takéto zariadenie používané len v Rusku, jeho funkciou je snaha o "neprekonateľnú prekážku" pre cestné motorové vozidlá. Napriek tomu sú evidované záznamy z kamerových systémov o obchádzaní týchto prekážok účastníkmi cestnej premávky  ( ak sú len v polovičnom profile cestnej vozovky) a o vzniku nehodových  udalosti. Ich 100% funkcionalita jen len pri zriadení v celej šírke cestnej vozovky.  Okrem plošného zariadenia sú známe aplikácie tzv. vysúvajúcich sa  tubusov z profilu vozovky - taktiež z Ruska.

Uvazovali ste alebo uvazujete nad vybudovanim takychto ochrannych prvkov aj na Slovensku? Od coho zavisi predpokladany termin na kolkych priecestiach to prichadza do uvahy? Ak nie preco nie?

V rámci Programu zvyšovania bezpečnosti na priecestiach nebolo uvažované a ani v súčasnosti sa nepripravuje vybudovanie takéhoto zariadenia na železničných priecestiach na sieti ŽSR. Našou snahou je predovšetkým  zvyšovanie stupňa bezpečnosti na priecestiach, a to budovaním výstražných priecestných zariadení na nezabezpečených priecestiach a na existujúcich zabezpečených priecestiach modernizovať PZZ  na vyššiu kategóriu, respektíve doplnenie o polovičné alebo celé závory  (verejnoprávne konanie o spôsobe zabezpečenia).

Ako takyto system pracuje?

Nevieme sa vyjadriť o presnom spôsobe činnosti systému a jeho prepojenia na PZZ. ŽSR spravujú priecestnú vozovku na železničnom priecestí v šírke nebezpečného pásma ( 4 m od osi koľaje alebo po úroveň závor).  Budovanie takéhoto zariadenia by muselo byť realizované mimo nebezpečného pásma priecestia,  na časti pozemnej komunikácie , ktorá je už v správe SSC, VÚC, miest, obcí, právnických osôb a zriadenie takéhoto zariadenia by musela umožňovať legislatíva SR.

Aka je financna narocnost takehoto projektu, predpokladana?

V súvislosti aj s odpoveďou na otázku č. 3 sa nevieme vyjadriť k finančnej náročnosti uvedeného typu zariadenia.





Právne dokumenty