05.01.2016
Dobry den, na internete sme natrafili na fyzicku formu zamedzenia prechodu cez zeleznicne priecestie po tom ako je spusteny vystrazny svetelny signal a zavory. Ide o zdvihnutie casti vozovky, ktore nasledne posobia ako zabrany pre vodicov, ktori nerespektuju prichadzajuci vlak. Podla zdroja fotky aj videa sa takyto sposob predchadzania zrazkam uplatnuje v Rusku. Vzhladom na tuto skutocnost Vas chcem poziadat o zodpovedanie nasledujucich otazok:
Mate informacie/vedomost o tom, ze sa taketo zariadenia pouzivaju v zahranici? Ktore staty a aka je ich funkcia?
Uvedená fotografia, ako aj spot nie sú na internete novinkou - sú známe niekoľko mesiacov, resp. rokov. Zatiaľ len podľa informácii z internetového zdroja je takéto zariadenie používané len v Rusku, jeho funkciou je snaha o "neprekonateľnú prekážku" pre cestné motorové vozidlá. Napriek tomu sú evidované záznamy z kamerových systémov o obchádzaní týchto prekážok účastníkmi cestnej premávky ( ak sú len v polovičnom profile cestnej vozovky) a o vzniku nehodových udalosti. Ich 100% funkcionalita jen len pri zriadení v celej šírke cestnej vozovky. Okrem plošného zariadenia sú známe aplikácie tzv. vysúvajúcich sa tubusov z profilu vozovky - taktiež z Ruska.
Uvazovali ste alebo uvazujete nad vybudovanim takychto ochrannych prvkov aj na Slovensku? Od coho zavisi predpokladany termin na kolkych priecestiach to prichadza do uvahy? Ak nie preco nie?
V rámci Programu zvyšovania bezpečnosti na priecestiach nebolo uvažované a ani v súčasnosti sa nepripravuje vybudovanie takéhoto zariadenia na železničných priecestiach na sieti ŽSR. Našou snahou je predovšetkým zvyšovanie stupňa bezpečnosti na priecestiach, a to budovaním výstražných priecestných zariadení na nezabezpečených priecestiach a na existujúcich zabezpečených priecestiach modernizovať PZZ na vyššiu kategóriu, respektíve doplnenie o polovičné alebo celé závory (verejnoprávne konanie o spôsobe zabezpečenia).
Ako takyto system pracuje?
Nevieme sa vyjadriť o presnom spôsobe činnosti systému a jeho prepojenia na PZZ. ŽSR spravujú priecestnú vozovku na železničnom priecestí v šírke nebezpečného pásma ( 4 m od osi koľaje alebo po úroveň závor). Budovanie takéhoto zariadenia by muselo byť realizované mimo nebezpečného pásma priecestia, na časti pozemnej komunikácie , ktorá je už v správe SSC, VÚC, miest, obcí, právnických osôb a zriadenie takéhoto zariadenia by musela umožňovať legislatíva SR.
Aka je financna narocnost takehoto projektu, predpokladana?
V súvislosti aj s odpoveďou na otázku č. 3 sa nevieme vyjadriť k finančnej náročnosti uvedeného typu zariadenia.