19.05.2016
To čo sa deje v Trenčíne je už výsmech zo strany ŽSR ako investora stavby a jej zhotoviteľa obyvateľom Trenčína. Ani minulý týždeň (prvý májový) nebol podjazd Vlárska otvorený po neviem koľkom prísľube z Vašej strany. Počas tohto týždňa zatiaľ nepriebiehala žiadna výraznejšia pracovná aktivita na danom stavebnom objekte, na čo je okrem mňa aj ďalších X svedkov, ktorí tadiaľ denne prechádzajú. Ak ŽSR nemá páky ani na to, aby pohla so združením Pod Brezinou napr. zablokovaním preplácania faktúr, alebo pokutami, tak aby začali konečne plniť sľubené termíny, tak potom je chyba niekde v riadení tohto projektu na strane ŽSR a ich benevolentnosti voči nedodržiavaniu harmonogramu výstavby a zmluvných podmienok, ktoré má so zhotoviteľom. Počasie je viac než ideálne, pracuje sa už takmer všade nad terénom, takže sa nedá odvolávať ani na nezakreslené siete, ani iné objektívne príčiny. Samotné práce na stavbe sa dajú urýchliť rôzne, napr. viacsmennou prevádzkou, zvýšením počtu pracovníkov, vykonávaním menej rušivých prác aj v nočných hodinách a pod. Tu nemám žiadnu otázku len konštatujem, aby sa ŽSR začali viac zaujímať o modernizáciu v Trenčíne.
1. Očakávam ako obyvateľ nejakú formu kompenzácie zo strany ŽSR obyvateľom Trenčína po ukončení stavby úseku Zlatovce - Trenč. Teplá napr. formou celoplošných opráv komunikácií (hlavne obslužných), ktoré boli najviac využívané pri modernizácii pre presun materiálu. Obchádzkami, ktoré namiesto niekoľkých mesiacov trvajú už rok aj viac došlo aj k presmerovaniu významného množstva osobných áut na komunikácie, ktoré neboli na takéto intenzity navrhované a viditeľne utrpeli, čo je priamy dôsledok modernizácie trate. Chcel by som teda vedieť, na ktorých uliciach sa po ukončení výstavby plánuje celoplošná oprava aspoň vrchných vrstiev vozoviek zo strany ŽSR po ukončení výstavby. Otázka z tejto časti teda je taká, či existuje nejaký zoznam vybraných mestských komunikácií, ktoré budú mať po skončení modernizáce trate opravené povrchy, podobne ako sa tomu udialo pri výstavbe diaľnice prechádzajúcej pri Trenčíne v 90 rokoch. Nemám týmto namysli tie cesty, ktoré boli budované ako nové v rámci stavby, ale len tie, ktoré sa používali na presun materiálu a techniky a majú teraz zhoršený stavebno-technický stav.
Súčasťou modernizácie železničnej trate je aj nahrádzanie úrovňových prechodov, čiže priecestí, mimoúrovňovými (podjazdy, resp. podchody pre cestujúcu verejnosť a pre peších). To znamená, že predmetom stavebnej činnosti je aj budovanie pozemných komunikácií ako súčastí týchto stavebných objektov (zariadení). Železnice Slovenskej republiky (ďalej len ŽSR) aktívne spolupracujú s mestom Trenčín, pričom výsledkom tejto vzájomnej spolupráce je aj realizácia dodatočných, projektom nepredpokladaných objektov, ktoré nepomerne zlepšia súčasné pomery v infraštruktúre mesta. Napríklad, vybudovanie podchodu pre peších v žkm 50,808, na tzv. chynoranskej trati. Opravu ostatných pozemných komunikácií v rozsahu ako uvádzate, zo strany ŽSR nepredpokladáme. Zmluvnou povinnosťou zhotoviteľa stavby je pred zahájením stavebných prác vykonať pasportizáciu stavu pozemných komunikácií (ostatných nehnuteľností), ktoré bude pre plnenie cieľov stavby využívať a na základe miery poškodenia previesť na vlastné náklady ich opravu. Ako sme však uviedli, výraznejšie, plošné opravy pozemných komunikácií v správe mesta Trenčín, príp. Trenčianskeho samosprávneho kraja nie sú predmetom investičnej činnosti predmetnej stavby.
2. Chcelo by to zlepšenie komunikácie aj snahu výjsť v ústrety občanom, keďže komunikácia cez mesto ako prostredníka ohľadne podnetov priamo na ŽSR je možno zbytočne zdĺhavá. Poprosil by som, aby ŽSR umiestnili v rámci svojej internetovej stránky, alebo sa dohodli s mestom Trenčín na sprevádzkovaní stránky kam by mohli obyvatelia nahlásiť vlastné pripomienky k funkčnosti, vzhľade, nedorobkom a iným veciam na nimi využívaných objektov modernizácie trate, tak že nahrajú fotku s presnou lokalitou a popisom problému príp. návrhom riešenia, podobne ako to funguje na stránke odkazprestarostu.sk. Určité stavebné objekty v Trenčíne sú už v podstate ukončené, ale majú viditeľné drobné nedorobky, hlavne nedokonalé terénne úpravy, chýbajúce zatrávnenie, zbytky stavebného odpadu, zle namontované alebo chýbajúce zábradlia, nekvalitné alebo žiadne nátery, chýbajúce značenie a mnoho iných. Nie všetko sa dá opraviť a niektoré riešenia sú už možno nemenné, ale pokiaľ sú stavebné kapacity stále v Trenčíne, tak je stále možné veľkú časť rôznych nedorobkov uviesť aspoň do uspokojivého stavu pred úplným ukončením stavby. ŽSR môžu tieto veci riešiť v rámci záručnej doby na dielo, alebo ešte pred prebraním objektu ak dajú šancu občanovi participovať na výslednej kvalite diela. Myslíte, že by bolo možné, aby sa zriadila zvlášť stránka alebo email, kam by také podnety prichádzali priamo tam kam patria.
V súčasnej dobe vyspelých technológií sú k dispozícii takmer neobmedzené možnosti ako zabezpečiť zlepšenie a zrýchlenie vzájomnej komunikácie. Alternatívne spôsoby komunikácie prostredníctvom iných platforiem, ako napr. centralizovaná internetová stránka nemožno do budúcnosti vylúčiť, v súčasnosti sa však sústreďujeme na používanie štandardných komunikačných nástrojov - email, korešpondencia, telefonické spojenie. Za Železnice Slovenskej republiky môžeme konštatovať a ubezpečiť Vás, že akékoľvek podnety doručené na Odbor komunikácie GR ŽSR sa snažíme čo najrýchlejšie vyriešiť. Vítame aj pripomienky občanov, ktorí zistia chyby na úžitkových častiach stavebného diela určených pre cestujúcu verejnosť , chodcov, motoristov a pod. Vo Vašom podnete neuvádzate konkrétne chyby a nedorobky (miesto, rozsah, a pod) a teda nie je možné vylúčiť, že ide o stavebné objekty a prevádzkové súbory, ktoré ešte neboli odovzdané príslušnému správcovi (zložky ŽSR, mesto Trenčín, VÚC, správca inžinierskych sietí) do predčasného užívania, t.j. stále ide o časť stavby, za ktorej stav je zodpovedný zhotoviteľ. Ani po odovzdaní objektu do užívania správcovi, nekončí povinnosť zhotoviteľa poskytovať záručné opravy. V zmysle zmluvy o dielo je obvyklá doba stanovená na 5 rokov s výnimkou bežných spotrebných zariadení (ako napr. žiarovky, klimatizačné jednotky). Uplatnenie reklamácií predstavuje osobitný proces, ktorý je definovaný interným predpisom ŽSR ( v prípade, že správcom je organizačná jednotka ŽSR). Pokiaľ je správcom tretia strana (mesto, VÚC, atď), podmienky reklamačného konania sú zmluvne riešené na základe osobitného dokumentu upravujúceho práva a povinnosti ŽSR poskytnúť súčinnosť pri ich riešení.
3. A ešte posledná tretia otázka. Poprosil by som o vyjadrenie k prestavbe ŽST Trenčín. Došlo už k podpisu zmluvy so spoločnosťou SIRS a akým termínom prestavby železničnej stanice je spol. SIRS prípadne zmluvne viazaná?
K podpisu zmluvy k dnešnému dňu (t.j. k 18.5.2016) nedošlo, a tak nie je možné poskytnúť k danej otázke relevantné stanovisko. Po podpise bude zmluva zverejnená v súlade s legislatívou SR v centrálnom registri zmlúv, a tak dostupná verejnosti.