Železnice Slovenskej republiky


Vodič kamiónu opäť nerešpektoval zabezpečovacie zariadenie na železničnom priecestí


19.10.2017

Vodiči osobných a nákladných áut, aj napriek neustálemu apelovaniu zo strany Železníc Slovenskej republiky
(ŽSR), naďalej nerešpektujú spustenú výstražnú svetelnú a zvukovú signalizáciu na železničných priecestiach.
Riskujú tak nielen svoj život, ale aj životy ľudí vo vlakoch. Dôkazom toho je aj posledná udalosť, ktorá sa stala
6.10.2017 v ranných hodinách v Žiari nad Hronom, na železničnom priecestí s jedinečným identifikačným
číslom (JIČ) SP 0789, so zvukovou a svetelnou signalizáciou a závorami. Vodič kamiónu vošiel na priecestie
v čase, keď už bola zvuková a svetelná signalizácia v činnosti. Cez priecestie nestihol prejsť a po uzatvorení
závor zostal kamión zaseknutý medzi nimi. Keď to zbadali cestujúci, ktorí čakali na osobný vlak na železničnej
zastávke, začali bezradnému vodičovi pomáhať a zodvihli závoru tak, aby mu umožnili cez priecestie prejsť.
Túto situáciu videl z diaľky rušňovodič osobného vlaku, ktorému sa podarilo vzhľadom na menšiu rýchlosť, cca
400 metrov pred priecestím, vlak zastaviť. Hrozivo vyzerajúca situácia sa tak len vďaka duchaprítomnosti
cestujúcich a rušňovodiča neskončila tragédiou.

Hoci ide o najvyšší možný stupeň zabezpečenia železničného priecestia, nezodpovedné správanie sa vodičov
kamiónov tu nie je výnimkou. Podobná situácia sa stala na spomínanom priecestí v Žiari nad Hronom
(JIČ SP 0789) aj pred rokom, keď taktiež vodič kamiónu nerešpektoval zabezpečovacie zariadenie a vošiel na
priecestie v čase, keď už k nemu prichádzal rýchlik. Vlak a kamión sa len tesne minuli.

Video môžete vzhliadnuť na: https://youtu.be/y8AK6V0QCIc

ŽSR aj na základe nedávnych udalostí opätovne vyzývajú všetkých účastníkov cestnej premávky, vodičov,
cyklistov, motocyklistov aj chodcov, aby rešpektovali a dodržiavali pravidlá správneho prejazdu či prechodu
cez železničné priecestia. Aby predovšetkým vodiči zbytočne neriskovali, nechceli stihnúť prejsť na poslednú
chvíľu, boli vodiči všímaví, nerozptyľovali sa inými podnetmi a brali do úvahy, že v jednom momente môžu
zničiť život svoj, ako aj životy iných, úplne nevinných ľudí a spôsobiť veľké škody a komplikácie v doprave.
Železnica má pri križovaní s cestnou komunikáciou vždy prednosť! Pred priecestím treba zvýšiť pozornosť
a predovšetkým, je potrebné rešpektovať buď dopravné značenie, alebo zabezpečovacie zariadenie, ktoré nám
oznamuje príchod vlaku a zákaz vjazdu na priecestie. Akonáhle svieti červené prerušované svetlo, v žiadnom
prípade nikto z účastníkov cestnej premávky nesmie vstupovať na železničné priecestie.

ŽSR aktuálne evidujú 2103 železničných priecestí vo svojej správe, z čoho vyše polovica je zabezpečených výstražnou svetelnou a zvukovou signalizáciou. Do polovice októbra 2017 evidujú ŽSR na železničných priecestiach 39 nehôd, pri ktorých bolo usmrtených 5 osôb. Obrovským paradoxom stále zostáva, že takmer dve tretiny nehôd sa stávajú práve na zabezpečených železničných priecestiach.

 



Právne dokumenty