Železnice Slovenskej republiky


Počet nehôd na železničných priecestiach v roku 2017 stúpol - Nehody spôsobujú aj profesionálni vodiči


10.01.2018

Významný obrat, ktorý nastal v bilancii nehôd na železničných priecestiach v roku 2016, sa v uplynulom roku nepodarilo udržať. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) zaznamenali v roku 2017 50 nehôd na železničných priecestiach. Zomrelo pri nich 6 osôb (2 vodiči, 1 cyklista, 2 chodci, 1 rušňovodič) a 13 ľudí utrpelo ťažké zranenia (7 vodičov, 5 spolujazdci, 1 cyklista). Oproti roku 2016 je to nárast nehôd o 12, počet usmrtených je rovnaký, počet ťažko zranených stúpol o 3. 

Z celkového počtu 50 nehôd sa až v 33 prípadoch stali nehody na zabezpečených železničných priecestiach, vybavených výstražnou signalizáciou, alebo dokonca aj so závorami, čo je až 66% všetkých nehôd. Obrovským paradoxom zostáva, že až v desiatich prípadoch boli vinníkmi profesionálni vodiči nákladných vozidiel alebo úžitkových vozidiel (dodávok).

,,Už pri vyhodnotení roku 2016 som sa vyjadril, že bude veľmi ťažké najnižšie číslo nehôd za posledných 16 rokov udržať. Hoci bezpečnosti na priecestiach, znižovaniu počtu priecestí, ich technickej stránke, ale aj prevencii, výchove a vzdelávaniu venujeme veľkú pozornosť, je na každom jednom vodičovi, chodcovi, cyklistovi, ako sa v konkrétnej chvíli pri prejazde cez priecestie správa. Konanie účastníkov cestnej premávky už železnice ovplyvniť nemôžu. Filozofia rušenia železničných priecestí, aká v súčasnosti prebieha na novobudovanom železničnom koridore a ich nahrádzanie podjazdami resp. nadjazdami je veľmi nákladné a nie je možná na celej sieti ŽSR. Bezpečnosť na železničných priecestiach je a bude naďalej jednou z našich priorít. Ruka v ruke s výchovou, spoluprácou s dopravcami a autoškolami ide  aj náš projekt zvyšovania bezpečnosti na priecestiach,  a to budovaním výstražnej signalizácie, dobudovaním závor, nahrádzaním starších typov zabezpečovacích zariadení novými. Najdôležitejšie zostáva neustále apelovať na všetkých účastníkov cestnej premávky, aby pri  prejazde cez železničné priecestia boli mimoriadne pozorní, ohľaduplní, nepreceňovali svoje schopnosti, nepodceňovali možné nebezpečenstvo a dôrazne dodržiavali zákon o cestnej premávke. Zrážky  s mnohotonovým kolosom, ktorého brzdná dráha môže byť niekoľko sto metrov, mávajú fatálne následky a zbytočne pri nich vyhasnú ľudské životy“, uviedol generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy.  

ŽSR aktuálne spravujú 2 102 železničných priecestí, 1068 je zabezpečených a 1034 nezabezpečených.

Medzi najzávažnejšie nehody na železničných priecestiach v uplynulom roku patria:

1. 30.06.2017 o 00:41 h sa v úseku Drienovská Nová Ves – Prešov, na zabezpečenom železničnom priecestí so závorami zrazil nákladný vlak s osobným autom Kia Ceed. Tragédia si vyžiadala jeden ľudský život,  tri osoby sa ťažko zranili, poškodená bola aj železničná infraštruktúra, rušeň aj blízka budova bývalej hlásnice (FOTO 7563,7560, 7555)

2. 19.12.2017 o 08:25 h v úseku Senec – Sládkovičovo opäť na zabezpečenom železničnom priecestí došlo k zrážke osobného s nákladným autom s návesom. Pri nehode utrpel smrteľné zranenie rušňovodič, značne poškodený bol rušeň, nákladné auto aj železničná infraštruktúra. (FOTO 0829,0822,0815,0825)

3. 02.12.2017 o 15:15 h znovu v železničnom úseku Drienovská Nová Ves – Prešov sa na železničnom priecestí zrazil osobný vlak s nákladným autom (domiešavačom). Pri nehode bol ťažko zranený vodič auta, značne poškodená jednotka vlaku, zničený domiešavač. (FOTO 7789,7754,7756).

V prípade, že sa už stane na železničnom priecestí nehoda, alebo je niekto svedkom akejkoľvek ohrozujúcej situácie v blízkosti či priamo na železničnom priecestí, stačí okamžite zavolať na linku integrovaného záchranného systému 112 a nadiktovať jedinečné identifikačné číslo priecestia (JIČ). Tak môžu záchranné zložky a železničiari okamžite zistiť miesto nehody, rýchlo zasiahnuť a v prípade bezprostredného ohrozenia až zastaviť železničnú dopravu.

JIČ sú pridelené ku každému železničnému priecestiu (zabezpečenému aj nezabezpečenému), ktoré je v správe ŽSR. Ku každému priecestiu je priradená databáza údajov: telefónne číslo kancelárie výpravcu a dispečera, názov traťového úseku, železničná poloha priecestia v km, údaje o elektrifikácii, triede a čísle pozemnej komunikácie, cestná kilometrická poloha a cestné číslo križovania s traťou, miestny názov prejazdu, zemepisná dĺžka a šírka, nadmorská výška, a iné poznámky. Tieto údaje sú poskytované Integrovanému záchrannému systému a polícii a týždenne aktualizované.

Jedinečné identifikačné číslo je vyhotovené zo samolepiacej fólie z retroreflexného materiálu, takže je dobre viditeľné aj v noci. Táto sa prednostne nalepuje na zadnú stranu (t.j. strana od železničnej trate) výstražného kríža (t.j. dopravné značky A 30a, A 3

0b). V prípade poškodenej dopravnej značky je možné fóliu nalepiť na skriňu výstražníka zo strany od železničnej trate.

Vzor označenia nálepky:

SP0376

 

SP (slovenské priecestie) a 4 - miestne číslo. 

Nálepka sa obyčajne nachádza na zadnej strane týchto dopravných značiek:

Základné pravidlá pri prejazde železničným priecestím:

Pri križovaní železničnej dráhy s pozemnou komunikáciou má železnica vždy prednosť. Pred železničným priecestím je vodič povinný počínať si mimoriadne opatrne a najmä presvedčiť sa, či môže bezpečne prejsť cez železničné priecestie.

Vodič nesmie vojsť na železničné priecestie, ak...

  • sa dáva výstraha dvoma striedavo blikajúcimi červenými svetlami
  • sa dáva výstraha prerušovaným zvukom húkačky alebo zvončeka
  • sa spúšťajú, sú spustené alebo sa dvíhajú závory
  • je už vidieť alebo počuť prichádzajúci vlak, prípadne iné dráhové vozidlo
  • zamestnanec dráhy dáva znamenie na zastavenie krúžením červenou alebo žltou zástavkou, alebo červeným svetlom
  • situácia na železničnom priecestí nedovoľuje, aby ho vodič bezpečne prešiel

Štatistický prehľad nehôd za posledných 18 rokov:

Rok

Počet priecestí

Počet nehôd

Počet mŕtvych

Počet ťažko zranených

2000

2486

46

9

5

2001

2486

67

13

6

2002

2481

75

14

8

2003

2479

41

6

15

2004

2479

59

10

5

2005

2479

71

7

16

2006

2322

60

12

9

2007

2307

69

6

14

2008

2307

69

17

17

2009

2265

51

26

14

2010

2220

50

11

7

2011

2205

50

12

14

2012

2160

50

21

15

2013

2155

46

10

12

2014

2131

49

11

20

2015

2115

55

14

12

2016

2105

38

6

10

2017

2102

50

6

13

 



Právne dokumenty